BMW K1200R - motor valt uit

Voor vragen over onder andere het motorblok, uitlaatsysteem etc van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

schoenmakers4
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2015, 11:42
Locatie: Chaam

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door schoenmakers4 »

Beste Eugene,

Jou probleem lijkt identiek op het probleem wat ik had. Zoals je waarschijnlijk wel hebt gelezen heb ik ook van alles geprobeerd en uiteindelijk de koppelingswitch vervangen. Tot mijn verbazing en vreugde heb ik tot op heden het probleem niet één keer meer gehad.
Je zou het kunnen proberen, voor de kosten hoef je het niet te laten. Misschien dat het probleem bij jou dan ook opgelost is.

Ik hoor graag je bevindingen.
VF1000R, K1200R
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Bedankt voor je reactie. Ik ga dit proberen.
De motor heeft dit voorjaar/zomer overigens een beurt nodig met klepspeling controle. Dus ik laat voor de zekerheid ook alle stekkers controleren. De hele boel moet er dan toch vanaf.

Weet je nog wat die switch kostte? En is het makkelijk zelf te doen? Dan pak ik dit wellicht nog direct aan. Is het over. Dan was het de swtich. Zo niet. De stekkers waarschijnlijk.
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
Gebruikersavatar
GrijsRendier
Berichten: 4233
Lid geworden op: 31 dec 2008, 16:05

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door GrijsRendier »

Van de 1200 heb ik weinig kaas gegeten, maar ....
Het lijkt me niet aan de koppelingsschakelaar te kunnen liggen omdat die alleen van belang is bij het starten.
"Roodkapje is ook niet op één dag getrouwd"
Afbeelding K100RS 8/84 Afbeelding
Er is een verschil tussen arrogantie en zelfkennis
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

jpauwels schreef:Ik kwam laatst op het bmw r forum tegen dat iemand een vergelijkbaar probleem had, hier bleek de microswitch inde koppelingshendel kapot. Kun je starten met de motor en de versnelling en de koppeling ingeknepen?

Het lijkt misschien vreemd, maar het kan geen kwaad dit te checken.
Dit ging overigens over een r1200rt


Sent from my iPad using Tapatalk
Ik heb nog een vraag over deze procedure? Kun je hiermee dus checken of je microswitch kapot is? M.a.w. als ik de motor start in de versnelling met de koppeling ingetrokken moet deze dan wel of niet kunnen aanslaan? Kan iemand me uitleggen waar ik op moet letten?
Heb jij dit ook zo gedaan 'Schoenmaker4' ?
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Zo straks gestart in de versnelling met koppeling in geknepen. De motor start gewoon.
De microswitch hoor ik ook zachtjes klikken bij inknijpen van de koppeling.
Tevens naar een stukje gereden. Niks aan de hand. Motor rijdt goed.

Het probleem doet zich dus voor bij vochtig wegzetten of langdurig wegzetten.
Ik zit toch te denken aan corrosie op een van de contacten wat er afbrand als ik hem
Een keer goed in de toeren jaag. Of bougies die op het einde zijn....?
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
schoenmakers4
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2015, 11:42
Locatie: Chaam

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door schoenmakers4 »

Eugene,
Als ik je zo hoor is de switch niet stuk. Heb je de test goed uitgevoerd? Jiffy inklappen, motor in de versnelling zetten en startknop indrukken, motor mag niet starten. Nu koppeling erbij pakken startknop indrukken en motor moet starten. start de motor niet of haperend dan is de switch stuk!
Kosten zijn ongeveer 15 euro en montage is 5 min. werk.

Als ik mijn technische kennis loslaat op het systeem zou het theoretisch niet aan de switch kunnen liggen, maar bij mij was deze wel stuk en na het vervangen nooit meer last gehad van het stilvallen bij aanrijden van stoplichten en rotondes waar je immers ook je koppeling intrekt.

Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden. Uiteraard is je kabelboom controleren ook niet slecht. Ik zou de stekkers loshalen en inspuiten met wd 40.
Uiteraard blijf ik benieuwd wat uiteindelijk het probleem is.

Mvg Eric
VF1000R, K1200R
Gebruikersavatar
Strikwerd
Berichten: 647
Lid geworden op: 03 nov 2008, 18:26
Locatie: Drachten

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door Strikwerd »

Ik ken het probleem ook. Als je bij het afremmen voor kruising ofzo de koppeling intrekt en de motor stationair moet draaien slaat hij af. Effe starten en hij loopt weer gewoon stationair, terwijl er met de koppeling ondertussen niks is gebeurd (als ik mij dat tenminste goed herinner). Na mijn grote beurt laatst was het schering en inslag. Na de eerste forse rit was het weer helemaal verdwenen :?:
Als het fenomeen zich weer voordat ga ik beter op de koppeling letten wat ik daarmee doe.

Gr,
Klaas
K1200RS P
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Heren,

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dat veel meer K1200 en K1300's (met het dwars geplaatste blok) hier last van hebben. Wel vreemd dat de dealer het probleem niet herkent (zo lees ik meerdere malen).

Ik heb de test inderdaad uitgevoerd met ingeklapte jiffy en gestart in de 1e versnelling. Hij start gewoon netjes met de koppeling ingetrokken. De switch doet zijn werk dus.

Bij mij maakt het overigens niet uit of ik de koppeling intrek of niet. Als ik op een stoplicht of rotonde aankom en laat de bmw op de motor afremmen dan slaat deze dus af zodra hij onder de 2000 rpm komt. Normaal hoor je dan dat hij (stationair) begint te roffelen in de uitlaat en terug zakt naar ongeveer 1000 rpm.
In de gevallen dat het euvel optreed hoor je aan het geluid al (hij roffelt niet en pakt niet over op stationair toerental) dat hij gaat afslaan. Op dat moment knijp ik dan de koppeling in, want anders smak je op het asfalt.

Het gebeurt (als het optreedt) altijd in de eerste kilometers tussen koud en bedrijfstemperatuur. Koud regelt de motor natuurlijk automatisch het stationair toerental bij, waardoor de toeren iets opgevoerd zijn en dan slaat hij niet af.
Het probleem houdt soms ook aan als hij op bedrijfstemperatuur is. Van contact afzetten en weer starten helpt niet. Ik moet het gas iets open houden (boven de 1500 a 2000 rpm) anders slaat hij af.
Het probleem kan ik verhelpen door de motor dus even (op bedrijfstemperatuur uiteraard) even flink op zijn kloten te geven (al kan hij 8000 tot 10000 rpm natuurlijk zat aan). Dan draait hij daarna prima en slaat niet meer af.

Ik zoek het probleem toch in de volgende categorie:
1. Vocht of corrosie in een stekker verbinding (maar welke....)
2. Vocht of water in een van de bougie gaten (of een doorslaande kabel of dop)
3. Bougies die op zijn einde of wat vuil zijn (geen idee hoe lang ze er al op zitten).
4. Vervuilde (stationair) sproeier/verstuivers.
5. Verkeerde interpretatie motortemperatuur van een van de sensoren

Ik tank overigens meestal Shell V-power RON95. Hij loopt beter op RON98, maar dat hebben we helaas niet meer overal.

Ik heb voor de zekerheid maar weer even een half flesje Putoline systeemreiniger door de benzine gegooid. Dit verwijdert afzettingen op je kleppen en verstuivers. Zeggen ze....
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
schoenmakers4
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2015, 11:42
Locatie: Chaam

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door schoenmakers4 »

Eugene,
Bedankt voor je bericht. Zou je toch willen laten weten wat uiteindelijk het probleem is als je het opgelost krijgt?
Denk even met je mee, maar zou de Lambdasonde wel goed functioneren? Die heeft invloed op de hoeveelheid brandstof wij wisselend (laag) toerental.
VF1000R, K1200R
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Doe ik. Zodra ik het probleem heb gevonden, laat ik het weten.
Overigens blijven tips welkom.
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
Tafkah
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 sep 2016, 21:44

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door Tafkah »

Heb je al eens gekeken op i-bmw.com (US website over K bikes waar ook die nieuwere types wat meer aan bod komen?). Een simpele zoektocht op 'stall' leverde al wat hits op mbt software aanpassing icm airbox vervanging ....
Er is daar wat meer info te halen als je het Engels machtig bent en geen K100 of 75 rijdt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Dank je wel. Ik zie inderdaad meer posts hierover op diverse Engelstalige bmw fora.
Blijkbaar is het een wereldwijd probleem.
Ooit had ik een bmw K100, die was onverwoestbaar. Toen een k1100, die was degelijk. Nu een K1200, daar heb ik al diverse problemen mee gehad. (ABS, brandstofpomp, achterwielflens, breukjes in de esa bedrading). Bmw is geen premiumkwaliteit meer. Dat is duidelijk.
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
Bob van der Hoeven
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 aug 2010, 11:59
Locatie: Amsterdam

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door Bob van der Hoeven »

Op i-bmw.com staan een aantal berichten waarin sprake is van een BoosterPlug als oplossing van dit probleem. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bob van der Hoeven, BMW K1300GT
Gebruikersavatar
eugene
Berichten: 383
Lid geworden op: 03 jun 2012, 20:41
Locatie: Assen

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door eugene »

Ik ben wel benieuwd wat zo'n boosterplug is en hoe dat werkt.

Mijn BMW heeft de problemen nog zo nu en dan. Als hij enkele weken stil heeft gestaan of nat is weggezet, loopt hij stationair slecht, nadat het blok op temperatuur komt en minder toeren gaat draaien. Even een stukje op hoge toeren rijden, slechts een paar honderd meter, lost het probleem op. Daarna komt het ook niet terug.
Ik ben er net een week mee op vakantie geweest en heb dik 2000 km gereden (ook hoog in de bergen) en geen enkel probleem gehad.

Een BMW monteur vertelde mij dat het probleem waarschijnlijk in de airbox zit (sensoren?) en dat een hele serie hiervoor een terugroepactie heeft gehad. Mijn chassisnummer komt niet in aanmerking voor deze terugroepactie, maar heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Bmw schijnt de airbox te vervangen voor die van de K1300 die gemodificeerd schijn te zijn. Dit is wat ik te horen heb gekregen.
Eugene heeft: BMW K1200S bj. 2007 (en een Vespa Sprint 150cc bj. 1966)
Had: BMW K1100RS bj. 1994 / BMW K100RT bj. 1988
tweety
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:49
Locatie: winsum gn

Re: BMW K1200R - motor valt uit

Bericht door tweety »

Dag Barrydebruin,
Mogelijk kabelbreuk onder de tank? Herken nml het probleem.
Heb zelf een k1100lt96. Na lang zoeken is dit er uit gekomen.
Groetjes Tweety
Plaats reactie