Haperende K1200RS
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Haperende K1200RS
Al enige maanden pakt mijn brommert vanaf stationair slecht op. Het optrekken verloopt bokkig bij normaal optrekken.
Bij harder optrekken komt er ook naverbranding (ploppen?) bij in de uitlaat.
Verbruik is 1:19 gebleven.
Ondamks een uitgebreide beurt is het probleem niet verholpen / oorzaak niet gevonden.
Er is in deze beurt geprobeerd het probleem te verhelpen door de "verboden schoefjes" te gebruiken.
Mijn vermoeden is dat er iets met de ontsteking mis is vanwege de naverbranding en geen ander verbruik.
Wat denken jullie?
Bij harder optrekken komt er ook naverbranding (ploppen?) bij in de uitlaat.
Verbruik is 1:19 gebleven.
Ondamks een uitgebreide beurt is het probleem niet verholpen / oorzaak niet gevonden.
Er is in deze beurt geprobeerd het probleem te verhelpen door de "verboden schoefjes" te gebruiken.
Mijn vermoeden is dat er iets met de ontsteking mis is vanwege de naverbranding en geen ander verbruik.
Wat denken jullie?
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
- RemonLT
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 21:11
- Locatie: Purmerend
Re: Haperende K1200RS
Versleten bougiekabel. Draai de bougies er eens uit om te kijken naar de kleur. Of controleer op boogspanning bij de kabels.
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Haperende K1200RS
Bougie van cil 1 witte aanslag.
Bougie van cil 2e en 4 koffiebruin.
Bougie van cil 3 geen aanslag, niet koffiebruin.
Bougiekabels visueel gecontroleerd ook de connectoren: goed.
Nat spuiten van de bougiekabels geeft geen opvallend verschil in toerental.
Connector injector 1 en 4 los: toerental zakt bijna niet.
Connector injector 2 en 3 los: toerental zakt duidelijk.
Inspuitdruk 3.6 bar. Geen lekkage (wegvallen vd druk).
Injectors lijken weinig in te spuiten maar openen en sluiten. Geen vreemd patroon.
Compressie op alle 4 cilinders boven de 10.
Bougie van cil 2e en 4 koffiebruin.
Bougie van cil 3 geen aanslag, niet koffiebruin.
Bougiekabels visueel gecontroleerd ook de connectoren: goed.
Nat spuiten van de bougiekabels geeft geen opvallend verschil in toerental.
Connector injector 1 en 4 los: toerental zakt bijna niet.
Connector injector 2 en 3 los: toerental zakt duidelijk.
Inspuitdruk 3.6 bar. Geen lekkage (wegvallen vd druk).
Injectors lijken weinig in te spuiten maar openen en sluiten. Geen vreemd patroon.
Compressie op alle 4 cilinders boven de 10.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: Haperende K1200RS
Dit is wel wat bijzonder. 1 en 4 dragen dus weinig bij. 1 is verdacht wit, dus arm. 4 is koffiebruin dus mengsel goed/verbranding goed. Dat past eigenlijk niet zou je denken?
Heeft de K1200 2 bobines? Een voor 1 + 4 en een voor 2 + 3? Misschien die bobines onderling dan eens verwisselen, en kijken of de toerenafval bij trekken van de inspuitstekkers of bougiedoppen veranderd?
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Haperende K1200RS
Bobines kunnen helaas niet verwisseld worden op de k1200rs. De bobine-unit was wel de schuldige in deze.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
-
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
- Locatie: Westland
Re: Haperende K1200RS
Ik zie het inderdaad op foto's, een blok van 2 samengebouwde bobines. Handig
Maar goed je rijdt weer soepel blijkbaar, gelukkig maar.
Maar goed je rijdt weer soepel blijkbaar, gelukkig maar.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
- suus62
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: 28 jul 2008, 09:59
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Haperende K1200RS
Een nieuwe Hella bobine gaf slechts voor 120km verbetering, daarna begon het onregelmatige lopen weer. Er was dus nog iets wat de boel kapot maakte.
Om een uit te sluiten heb ik als nieuwe bougies gemonteerd, zonder verbetering. Bij Roukema een tweedehands bobine met bougie kabels besteld.
Na montage van de bobine helaas nog geen verbetering maar na de verwisseling van de bougiekabels loopt 'ie weer als een zonnetje. Je had gelijk RemonLT.
De vreemde verkleuring van de bougies ligt naar mijn vermoeden aan het verstellen van de "verboden schroefjes". Dat moet dus nog een keer gecorrigeerd worden.
Om een uit te sluiten heb ik als nieuwe bougies gemonteerd, zonder verbetering. Bij Roukema een tweedehands bobine met bougie kabels besteld.
Na montage van de bobine helaas nog geen verbetering maar na de verwisseling van de bougiekabels loopt 'ie weer als een zonnetje. Je had gelijk RemonLT.
De vreemde verkleuring van de bougies ligt naar mijn vermoeden aan het verstellen van de "verboden schroefjes". Dat moet dus nog een keer gecorrigeerd worden.
CB250 , CX500 '78, K100LT '90, K1200RS/P '04, K1200RS/P '05
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
Eerst de oorzaak van het probleem vinden dan is de oplossing er zo.
- RemonLT
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 21:11
- Locatie: Purmerend
Re: Haperende K1200RS
Kijk, mooi om de feedback te lezen. Ben zelf even op zoek naar een set nieuwe kabels en kwam zodoende op dit draadje terecht. Dat de kleur van de bougies verschillend is kan naast het verzetten van de 'verboden schroefjes' ook nog te maken hebben met de klepspeling. Onderhoudsschema schrijft voor de speling elke 20dkm te controleren.
Mijn bougies zagen er na 19dkm zo uit:
https://imgshare.io/image/oFCr4
Mijn bougies zagen er na 19dkm zo uit:
https://imgshare.io/image/oFCr4
-
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 22 mar 2014, 11:25
- Locatie: Villmar (Germany)
Re: Haperende K1200RS
Als je RS m.b.v. de "verboden" schroefjes gewoon goed gesynchroniseerd is zal het arm lopen daar niet door worden veroorzaakt. Bestel eens bij Till's den setje synchroniseerde verstuivers.
- marrcel
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 19:42
- Locatie: Velserbroek
Re: Haperende K1200RS
Lange tijd dacht ik dat het onregelmatig versnellen van stationair kwam door niet voldoende synchroon of valse lucht of door slechte injectoren.
Nee het was de bobine. De secundaire spoel 1,4 gaf 13,6kOhm de spoel 2,3 gaf 12,5kOhm. Bij een 2ehands bobine waren beide spoelen 13,6kOhm. Inderdaad gevonden door dit draadje op dit geweldige Kforum.
Nu zijn 8tjes draaien en wegrijden super soepel bij mijn k12rs. De boosdoener:
Nee het was de bobine. De secundaire spoel 1,4 gaf 13,6kOhm de spoel 2,3 gaf 12,5kOhm. Bij een 2ehands bobine waren beide spoelen 13,6kOhm. Inderdaad gevonden door dit draadje op dit geweldige Kforum.
Nu zijn 8tjes draaien en wegrijden super soepel bij mijn k12rs. De boosdoener:
Nu: 85K100rs + 97K1200RRs + 98GSXR750 + 83RD350LC2 +Zumo660 + Etrex-20
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
- marrcel
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 19:42
- Locatie: Velserbroek
Re: Haperende K1200RS
En een foto van de bougies. Wat opvalt is dat 2 en 3, die van die slechte spoel, opvallend lichter gekleurd zijn.
Inmiddels nieuwe besteld. Ik ben benieuwd of 2en3 straks nog zo licht zijn.
Inmiddels nieuwe besteld. Ik ben benieuwd of 2en3 straks nog zo licht zijn.
Nu: 85K100rs + 97K1200RRs + 98GSXR750 + 83RD350LC2 +Zumo660 + Etrex-20
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC
Vroegah: Step met Solex, Kreidler Rs, 86RD500LC