koeling k1200s

Voor vragen over onder andere het motorblok, uitlaatsysteem etc van de K1200 - K1300 - K1600.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Gijs1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2018, 09:11

koeling k1200s

Bericht door Gijs1963 »

Hoe belangrijk is het om de koeling van de k1200s vacuüm te laten trekken , monteur BMW zegt dat het niet echt van belang is.
er zijn enige rubberen slangen van de koeling gerepareerd/vervangen en de koeling is "gewoon "gevuld zeg maar daar bij werd mij verteld, moet wel even zeggen ben echt een techno leek ik kan geen schroevendraaier vast houden, als de motor maar schuin/op de jiffy staat kan het geen kwaad.
als de fan aan slaat ruik ik nog steeds even een geur van koelvloeistof.
kan iemand mij hier iets over uitleggen??
bij voorbaat dank.

Gijs
Gebruikersavatar
RemonLT
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2015, 21:11
Locatie: Purmerend

Re: koeling k1200s

Bericht door RemonLT »

Vacuümtrekken, daar heb ik niet eerder van gehoord bij koelvloeistof. Kan mij wel voorstellen dat je een vacuüm gebruikt om het systeem leeg te zuigen. Maar goed, koelvloeistof zit in een afgesloten systeem, check goed op lekkages. Verder wil er bij het vullen nog wel eens lucht in de leiding blijven, even een visuele controle uitvoeren na wat kilometers gereden te hebben.
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4984
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: koeling k1200s

Bericht door driepitter »

Als het hoogste punt van het koelsysteem hoger zit dan de vulopening kun je luchtbellen houden in het systeem. Om dat te verhinderen hebben ze daar een soort omgekeerde fles voor die op de vulopening van de radiateur wordt geschroefd en op druk gebracht wordt. Je kunt dat zelf ook maken m.b.v. een petfles. Meestal gaan de luchtbellen wel naar het expansievat als hij warm wordt. Maar dat zou ik voor de 1200 niet met zekerheid kunnen zeggen. Vullen, rijden en idd goed in de gaten houden, de eerste paar keer warm worden/afkoelen.

Die kvs kun je nog wel even ruiken. Meestal knoei je wel wat bij het vullen, Dat duurt even voor het weg is.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Plaats reactie