Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Hier kunt u alles kwijt over de voorvork en het stuur van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Beste allemaal,

Vorig jaar heb ik me al eens voorgesteld en heb afgelopen jaar genoten van mijn ritjes op de K.
Daar ik niets wist en weet van de achtergrond van mijn K heb ik het plan opgevat om de K eens flink onder handen te nemen.
Dit nadat ik eerst mijn R1100R heb onderhouden en ook van stalen remleidingen heb voorzien, toeren kan ik dus al wel :mrgreen:

Inmiddels ben ik er achter dat de voorvork en remmen van een K1, K100rs 16V, K1100 zijn, dit omdat de binnenpijpen 41,7 mm zijn.
Ik neem aan dat de achterkant met paralever van dezelfde donor zijn geweest ook al omdat de wielmaat bij eerder genoemde types behoren.
De motor stuurt echt top maar is wel te laag voor mij, ik dacht de achterdemper op 380mm te brengen, wat past bij de constructie
en tevens ook de voorpijpen weer op gelijke hoogte te zetten met de bovenste kroonplaat.
Ook zal ik dan meteen de keerringen meenemen daar die een beetje zweten en natuurlijk de olie verversen.

Mijn vragen zijn: moet ik nog ergens rekening mee houden of kan ik dit zo uitvoeren?
Ik las dat bij sommige types met deze vork, dat de linker pijp met minder olie gevuld moet worden, zou dat ook voor de mijne gelden?
Of gewoon kijken wat er uit komt?

Alvast dank voor de evt. hulp en het meedenken!

Met hartelijke groet,
Frans
Laatst gewijzigd door Frans53 op 13 mei 2020, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richardh
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:03

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door richardh »

Hoi Frans,

Zou je een paar goede foto's kunnen plaatsen? Ook van wat detais van de voorvorken, anders is er lastig wat van te zeggen.

groet, Richard

ps. rondstruinen op realoem geeft ook veel inzicht in welk type onderdeel orgineel is op jouw fiets, maar dat wist je natuurlijk al ;-)
K100, productiedatum 10/1983
BSA M21, 1943, in onderdelen
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Hoi Richard,

Dank je wel voor je reactie!
Inmiddels heb ik de complete voortrein in delen tot aan het blok gedemonteerd, ook al omdat ik de koelventilatormotor wil vervangen.
Ik heb geprobeerd om vanuit Google foto's een plaatje te plaatsen volgens het voorbeeld van de beheerder van dit forum, helaas lukt me dat niet :?
Heb op real oem geprobeerd de poten te achterhalen maar ook dat is me niet gelukt. De poten zijn van een K1100 is me nu wel duidelijk, dit omdat de vork dubbele (zuigers) brembo remklauwen heeft, hetgeen betekent dat er 400 +-10cc in moet als ik het goed heb begrepen. De binnenpoten zijn 41,7 mm en daar kun je gewoon keerringen voor bestellen. Maar als je een tip hebt waar ik de nrs. 2 332 669 en 2 332 670 kan vinden joud ik me aanbevolen :wink:

Fijne avond en nogmaals mijn dank!

Mvg, Frans
Gebruikersavatar
Arlina
Berichten: 3998
Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
Locatie: Valkenswaard

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Arlina »

Frans53 schreef: 28 apr 2020, 16:51 de nrs. 2 332 669 en 2 332 670 kan vinden
Wat zijn dat?
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Hoi Arlina,

Dank je wel voor je reactie!
Dat zijn de nrs. die op de voorvorkpoten staan, ik nam aan dat dat de oem nrs. zijn...

Mvg, Frans
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

De dempers voorzichtig uit elkaar gehaald, er zat erg veel prut in de zwarte olie :roll: heb alles mooi schoon gemaakt dus dat komt weer goed.
De lekkende keerring was niet goed gemonteerd, borgclips was ff een dingetje maar had ze er toch wel snel uit gewipt met een priem, hoefde dus geen gaatje te boren... :D
Er zaten Marzocchi keerringen met een onderliggende vulring in dus heb deze maar besteld, stofringen waren nog soepel en netjes dus die vernieuw ik niet en olie vullen doe ik met 10W van Castrol.

Mocht iemand nog tips hebben of aanmerkingen, ik hoor ze graag!

Achter heb ik een YSS 380 >390 mm topline besteld, hopelijk werkt het uiteindelijk allemaal... 8)
Overigens zit er nu een mooie 340 mm WP op...
Gebruikersavatar
Arlina
Berichten: 3998
Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
Locatie: Valkenswaard

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Arlina »

Ik heb die nummers op de voorpoten nog niet kunnen herleiden, iemand hier die dat wel kan?
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Ook ik heb (nog) niets kunnen vinden Arlina...

Heb me maar aangemeld bij imgur en zal eens proberen wat plaatjes te posten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is ff puzzelen maar et voilà :mrgreen:
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verbouwde en verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Het heeft even geduurd voor ik de onderdelen en olie in huis had maar de boel zit weer in elkaar, heb 400 cc aangehouden en tevens de aanhaalmomenten van de K1, etc. voorvork. De motor is nu gemakkelijk op de middenbok te zetten waar ik eerst de motor bijna geheel op moest tillen om 'm op de middenbok te krijgen... :roll:

Afbeelding

Nu rustig weer opbouwen en alles goed checken, heb de remmen voor achter schoongemaakt, voor zaten staal omvlochten leidingen maar achter niet en die was echt aan vernieuwing toe gezien de scheurtjes in het rubber. Kon gelukkig een nieuwe staal omvlochten op MP kopen, die gemonteerd en remvloeistof voor en achter vervangen. Koppelingskabel was ook aan vernieuwing toe zag ik nu alles bloot ligt, dus die ook besteld. Waterdichte schakelaar gekocht om koelvin handmatig te kunnen laten draaien. Zag dat ik ook een andere plastic kap die boven de voorspatbord stukken gemonteerd zit moet zoeken want die is gescheurd. Heb nog wel het e.e.a. te doen maar is wel fun om te doen... :wink:
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4972
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door driepitter »

Iig al iets belangrijks geregeld.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Zo, ze zit weer in elkaar op de onderkuip na ivm proefrit en olie's en filter direct daarna...

De testschakelaar voor de ventilatorfan werkt perfect, dit mede dankzij Wachter die me niet alleen een afdekkap voor het voorspatbord gaf maar o.a. ook een originele wipschakelaar die ik dus gewoon in het dashbordje kon plaatsen. Nog maals dank Leo, echt super van je!

Het was startknop aanraken (ruim een half jaar geleden voor het laatst) en lopen :D
Ben benieuwd hoe ze nu rijdt op normale hoogte, met de YSS MZ366-385TRL-01-X ipv de 40mm lagere WP :roll:

Afbeelding
Ted
Berichten: 1290
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Ted »

Goed gedaan, ziet er al weer netjes uit! Zal vast goed rijden :)
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Ted schreef: 18 mei 2020, 18:38 Goed gedaan, ziet er al weer netjes uit! Zal vast goed rijden :)
Dank je wel Ted!
Straks alleen nog op zoek naar een bedrijf of iemand die de skills en apparatuur heeft om de afstelling te controleren want dat ga ik niet aanschaffen... :wink:
Laatst gewijzigd door Frans53 op 18 mei 2020, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ted
Berichten: 1290
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Ted »

Afstelling van wat dan?
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Frans53
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 apr 2019, 20:00
Locatie: Alkmaar

Re: Verlaagde K75S weer op normale hoogte brengen

Bericht door Frans53 »

Ted schreef: 18 mei 2020, 18:45 Afstelling van wat dan?
Van de motor, heb de bougies vernieuwd, en filter (K&N) schoongemaakt en ge-olied, slang van de carterontluchting vernieuwd, etc.
Wil gewoon weten of de afstelling synchroon staat...
Plaats reactie