elctrische ruit

Voor vragen en opmerkingen betreffende het elektrische gedeelte van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
tec
Berichten: 263
Lid geworden op: 12 feb 2017, 09:25
Locatie: Groningen

elctrische ruit

Bericht door tec »

Van mijn K1100lt haperde de laatste tijd elektrische ruit.
Nu doet hij niets meer bij bediening van de schakelaar.
De elektrische kant is niet mijn sterkste vandaar een vraag.
Ik heb een schema van de sleutel site geprint maar kom daar niet goed uit.
De ruit is inmiddels gedemonteerd.
Bij meting staat er stroom op de 5 polige stekker. Bruin massa. zwart/geel ruit naar beneden, paars/geel ruit omhoog.
De twee daarboven, Blauw en Paars gaan rechtstreek naar de elektromotor en lijkt mij + en - ?
Wij kan in gewone mensentaal uitleggen wat ik waar moet meten of is de motor gewoon stuk.
p.s. het mechaniek is goed gangbaar.
Gebruikersavatar
Arlina
Berichten: 3998
Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
Locatie: Valkenswaard

Re: elctrische ruit

Bericht door Arlina »

Schroef de motor eens los van de ruit, sluit hem aan, en zie of die dan iets doet. Weet je meteen of de motor nog goed is.
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
tec
Berichten: 263
Lid geworden op: 12 feb 2017, 09:25
Locatie: Groningen

Re: elctrische ruit

Bericht door tec »

Dat had ik al gedaan en bij aansluiting op de stekker geen reactie.
Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Re: elctrische ruit

Bericht door bertmeijerink »

Vervang de 2 kleine relais bij het ruit eerst maar even, die leveren vaak als eerste de storing.

Ooit eens opgeschreven wat goedkope vervangers zijn maar weet zo niet meer waar dat staat.
Gebruikersavatar
mboelis
Berichten: 4655
Lid geworden op: 31 dec 2007, 02:42
Locatie: West Friesland (NH)
Contacteer:

Re: elctrische ruit

Bericht door mboelis »

/Marco

K1100LT 2001, Zumo XT2, Montana 650t, Veiligheidsschroefje voor Garmin Zumo bestellen? klik hier
Afbeelding
tec
Berichten: 263
Lid geworden op: 12 feb 2017, 09:25
Locatie: Groningen

Re: elctrische ruit

Bericht door tec »

Ik had deze relais nog niet in verband gebracht met de ruit maar bedoeld wordt neem ik aan relais met nr. 6136-1393 415.
Nieuwe kopen is geen probleem en mogelijk het proberen waard.
Maar zou het niet heel toevallig zijn dat beide gelijktijdig defect zijn, dus zowel ruit naar boven en ruit naar beneden,
Bij bediening van de schakelaar klikken ze beide hetzelfde voor het gevoel en het gehoor.
Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Re: elctrische ruit

Bericht door bertmeijerink »

tec schreef: 09 mar 2019, 19:54 Ik had deze relais nog niet in verband gebracht met de ruit maar bedoeld wordt neem ik aan relais met nr. 6136-1393 415.
Nieuwe kopen is geen probleem en mogelijk het proberen waard.
Maar zou het niet heel toevallig zijn dat beide gelijktijdig defect zijn, dus zowel ruit naar boven en ruit naar beneden,
Bij bediening van de schakelaar klikken ze beide hetzelfde voor het gevoel en het gehoor.
Kan inderdaad iets anders aan de hand zijn (b.v. een microswitch op de motor) maar die relais zijn het meest makkelijke te vervangen.

Je kunt ze misschien er even uithalen en doormeten (ook de contacten, desnoods even 12 V op de spoel zetten.)
Gebruikersavatar
sonsan
Berichten: 447
Lid geworden op: 25 mar 2016, 18:16

Re: elctrische ruit

Bericht door sonsan »

Ik heb ook in het begin van mijn K avontuur dit probleem gehad. Ook beide relais vervangen zonder resultaat. Het bleek uiteindelijk de connector te zijn waarmee je de ruitmotor met de kabelboom verbind. Daar zat een kabelbreuk.
BMW K1100LT 1992 Piniengrün
Ted
Berichten: 1290
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: elctrische ruit

Bericht door Ted »

Je kunt de relais ook even verwisselen. Heb je kans dat ie ineens 1x wel loopt, tot ie tegen de eindstand schakelaar loopt. Relais weer terug verwisselen om de andere kant op te gaan :wink:
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Gebruikersavatar
K 75 RT
Berichten: 896
Lid geworden op: 12 jul 2006, 20:48
Locatie: Noortich

Re: elctrische ruit

Bericht door K 75 RT »

Al gekeken of nagelaten/gebrekkig onderhoud aan de bewegende delen de reden kan zijn van weigerende/doorgebrande electronica?

K 75 RT
R 1200 R 2012 Rauchgrau metallic matt
tec
Berichten: 263
Lid geworden op: 12 feb 2017, 09:25
Locatie: Groningen

Re: elctrische ruit

Bericht door tec »

Alles overziende en gemeten was ik tot de conclusie gekomen dat het toch aan de motor moest liggen. Op de gok ( om te proberen) een andere gekocht en die blijkt te werken. Dus die hoeft niet weer op marktplaats. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Handige Harry
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2019, 16:45
Locatie: Brummen

Re: elctrische ruit

Bericht door Handige Harry »

Dit had ik ook met de ruit op mijn K1100LT

Lichten dimde als ik de schakelaar bediende dus ik wist dat er stroom naar het geheel liep.

Hele reuteltje uitgebouwd en de motor los gekoppeld van het frame (raam stond op hoogste stand dus hoefde niet rekening te houden met de stand van de microswitch)

Losse motortje weer aangesloten op de brommert maar nog steeds geen sjoege.
Uiteindelijk de motor losgehaald en de as zat helemaal vastgerot aan de koperen bus waar die door moest glijden.
Asje met pijn en moeite los gekregen (koper vervormt ook zo snel dus lomp gereedschap uit den boze).
Asje ingespannen in een boormachine. schuurlinnen dr langs. Beetje vet dr aan en gaan met die banaan.
Alles past met een hamer
Gebruikersavatar
Arlina
Berichten: 3998
Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
Locatie: Valkenswaard

Re: elctrische ruit

Bericht door Arlina »

Grote tip van de meesteres;
Regelmatig die ruit gebruiken.
Er gaat vanalles vastzitten/corroderen, en dan kun je aan de bak.
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
Plaats reactie