Cardanas revisie

Voor sleutelen aan de kardan, aandrijfas etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: bertmeijerink, stig, teacher

Gebruikersavatar
jevedewe
Berichten: 672
Lid geworden op: 28 aug 2007, 18:04
Locatie: Zwolle

Cardanas revisie

Bericht door jevedewe » 22 jul 2011, 07:48

Cardanas.jpg
Cardanas.jpg (38.04 KiB) 4230 keer bekeken
Hallo,

Nu onze K-tjes toch oud beginnen te worden zal het steeds vaker gaan voorkomen dat de vertanding op de cardanas wegslijt. Misschien een goede tip: ik heb mijn cardanas (de kruiskoppeling was nog goed) bij De Hobbyist laten reviseren. Ze slijpen dan het laatste stuk van de as met de versleten vertanding weg en lassen er een nieuw stuk met vertanding op. Ik heb begrepen dat ze dat alleen voor de assen met 32 tanden kunnen. Kostte me 95,- euro. Een hoop geld, maar veel goedkoper dan een nieuwe as en met regelmatig smeren gaat hij zo weer een heeeeeele tijd mee denk ik.
jevedewe

Gebruikersavatar
mak
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 feb 2009, 19:28
Locatie: Ravenstein

Re: Cardanas revisie

Bericht door mak » 22 jul 2011, 10:28

Goeie tip. Alleen hoe weet je zeker of kruiskopjes wel of niet goed zijn? Ik zou verwachten dat die eerder kapot gaan dan de spline vertanding, mits regelmatig gesmeerd. (Is in ieder geval mijn ervaring). Er was eerder een topic over een adresje waar ze de kruiskopjes reviseren, dus zo zijn alle opties open :)
Groet
K1100RS 1992 ABS1 nu meer dan 335 kkm! Goed spul zo'n K

Gebruikersavatar
hfxrzw
Berichten: 2202
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:52
Locatie: Plantation, Florida
Contacteer:

Re: Cardanas revisie

Bericht door hfxrzw » 23 jul 2011, 11:45

ik dacht dat het of 16 (eerder) of 21 (later) splines waren?
René

Groeten vanuit Florida! Afbeelding

BMW K100 (07/1984)
Uitleg LE-Jetronic

ericb
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2010, 10:55
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Cardanas revisie

Bericht door ericb » 09 okt 2011, 13:00

Goedendag mede K rijders, ik heb vandaag mijn cardan en cardanas van de bak gehaald vanwege een verdachte 'klak' bij terugname van het gas. Deze inspectie was niet bepaald overbodig zo te zien. De as stond kurkdroog en ik ben volgens mij de tevens de trotse bezitter van een aantal haaientanden. Nu is mijn vraag: jij hebt alleen de spievertanding op de cardanas laten reviseren maar niet de uitgaande as van het cardanhuis zelf? Dit lijkt mij toch vanzelfsprekend? Volgens mij is dit bij mij wel het geval. Voor de duidelijkheid een foto. Kan iemand informeren of de uitgaande as redelijk zelf is te vernieuwen? Volgens Peters kan je er namenlijk beter afblijven.
IMG_2498.JPG
IMG_2498.JPG (78.55 KiB) 4078 keer bekeken

IMG_2497.JPG
IMG_2497.JPG (92.56 KiB) 4078 keer bekeken

Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 3789
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Dongen

Re: Cardanas revisie

Bericht door driepitter » 09 okt 2011, 13:28

Ik zou dit lekker invetten met Staburags en snel terugzetten, want dit ziet er nog best goed uit.

Lees nier maar ns.

viewtopic.php?f=12&t=721&hilit=spievertanding+smeren+of+niet
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."

ericb
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2010, 10:55
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Cardanas revisie

Bericht door ericb » 09 okt 2011, 14:15

Dag Driepitter, bedankt voor de snelle reactie. Als dit er normaal uitziet, dan heb ik nog niet die 'klak' achterhaald, dan zal het dus toch de kruiskoppeling zijn. Deze lijkt echter al een keer gereviseerd te zijn aan de zijkant te zien.
IMG_2499.JPG
IMG_2499.JPG (95.27 KiB) 4061 keer bekeken

Gebruikersavatar
pvl
Berichten: 5242
Lid geworden op: 12 jul 2006, 22:20
Locatie: De Krim

Re: Cardanas revisie

Bericht door pvl » 09 okt 2011, 14:18

Speling op de kruiskoppeling kan je voelen.
Idd goed invetten en in elkaar zetten en proberen, zo,n klus is dat niet.

Paul
Een huis wordt pas stevig, als je het gaat behangen.
Als je het niet kunt fixen met een hamer heb je een elektrisch probleem.
13/5/15 Vreemd gegaan, een GS erbij gekocht.

Gebruikersavatar
JOR
Berichten: 5519
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:28
Locatie: betuwe

Re: Cardanas revisie

Bericht door JOR » 09 okt 2011, 14:21

Hoi,Erikb.Je kan wel aan de kr koppelingen vernemen of ze nog ok zijn.Is er geen speling of zware /knak te voelen ,dan zijn ze ok.Wanneer treedt die klak op die jij hoort?
het komt altijd goed behalve de laatste keer. K1100lt.

Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 1630
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:14
Locatie: Emmeloord

Re: Cardanas revisie

Bericht door Jelle » 09 okt 2011, 14:58

Misschien ben ik wat somber vanwege deze druiligere zondagmiddag :wink: en is het op basis van deze foto's moeilijk in te schatten maar ik zeg: totaal versleten!
De enige die hier uitsluitsel over kan geven ben je zelf. Gewoon even opmeten.
Over de splines van de cardan gemeten moet ruim 22mm zijn, de splines aan de binnenkant van de as ongeveer 19,5mm
Ik hoop voor je dat ik het mis heb.
AfbeeldingK1100RS ABSII 08/1995 AfbeeldingK1100 K1100RS basic naked ABSII 08/1993
AfbeeldingK1100RS naked
Nu ook af en toe te spotten op een racingblue metallic matt / lightwhite F800R 2015

ericb
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2010, 10:55
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Cardanas revisie

Bericht door ericb » 09 okt 2011, 16:38

Zo daar ben ik weer. Wat een snelle reactie van iedereen :D . Om op de klak terug te komen, deze hoor ik elke keer tijdens het rijden als ik plotseling mijn gas terugneem, ik hoor dan duidelijk in het cardan of as iets van metaal tegen metaal slaan, iets van speling dus. Het kan de kruiskoppeling zijn, versleten spieen of het cardan zelf. Ik ga in ieder geval morgen met het spulletje naar BMW Houtrust in Leidschendam om de zaak te laten beoordelen. Ik heb ook nog iets heel anders gehoord, een versleten transmissiedemper, tsja ik ben nu toch aardig in deze richting op weg dus daar kan ik eventueel ook nog naar kijken. Ik heb op het forum gelezen dat het wiel kan blokkeren als het serieus mis is met de kardanas, bijv. de kruiskoppeling, dus wil geen risico nemen.

Gebruikersavatar
hfxrzw
Berichten: 2202
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:52
Locatie: Plantation, Florida
Contacteer:

Re: Cardanas revisie

Bericht door hfxrzw » 09 okt 2011, 16:50

Volgens mij is die as ook volledig versleten. Zoek maar wat foto's op van andere assen hier. Anders even diameter over de tanden meten met schuifmaat en de schuifmaat dan even over de uitgaande as versnellingsbal en ingaande as EO houden, kun je het direct zien.
René

Groeten vanuit Florida! Afbeelding

BMW K100 (07/1984)
Uitleg LE-Jetronic

ericb
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2010, 10:55
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Cardanas revisie

Bericht door ericb » 09 okt 2011, 19:13

Ik heb de uitstekende as van het cardan over de vertanding gemeten (buitenwerks): een krappe 22mm, dan binnenuit tussen de vertanding van de as zelf; ook een krappe 22mm. Dan zou die toch goed moeten zijn? Meten is weten.

Gebruikersavatar
pvl
Berichten: 5242
Lid geworden op: 12 jul 2006, 22:20
Locatie: De Krim

Re: Cardanas revisie

Bericht door pvl » 09 okt 2011, 19:15

ericb schreef:Ik heb de uitstekende as van het cardan over de splines gemeten: een krappe 22mm, dan binnenuit tussen de vertanding van de as zelf; ook een krappe 22mm. Dan zou die toch goed moeten zijn? Meten is weten.


En mocht je naar Houtrust gaan, dan zal altijd het antwoord zijn:
Versleten..


Paul
Een huis wordt pas stevig, als je het gaat behangen.
Als je het niet kunt fixen met een hamer heb je een elektrisch probleem.
13/5/15 Vreemd gegaan, een GS erbij gekocht.

ericb
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2010, 10:55
Locatie: Noordwijk ZH

Re: Cardanas revisie

Bericht door ericb » 09 okt 2011, 19:47

Ja paul, dat vermoed ik ook. Ik laat het je weten. Het wordt toch wel marktplaats afstruinen. Heeft iemand toevallig nog een cardan in de aanbieding?

Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3504
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Re: Cardanas revisie

Bericht door bertmeijerink » 09 okt 2011, 20:15

Beetje raar beeld. De aandrijfas lijkt (is) geheel versleten maar vanaf de voorzijde te zien valt het met de kardan mee.

Mvg,

Bert

Plaats reactie