Spievertanding smeren of niet

Voor sleutelen aan de kardan, aandrijfas etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bmw-er
Berichten: 1523
Lid geworden op: 17 okt 2008, 12:30
Locatie: 010

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door bmw-er »

Nardo neem eens contact op met winkbuul wellicht kan je van hem een likje krijgen, zoveel heb je niet nodig om de as te smeren.

http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... =12&t=8953
Afbeelding
Gebruikersavatar
JOR
Berichten: 5529
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:28
Locatie: betuwe

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door JOR »

Hoi,Nardo.Je zou het bij"de knalpot"kunnen bestellen.Met 2a3 dagen heb je het dan in huis.Als je het bovenstaande van Rene goed hebt gelezen dan blijkt daaruit dat het smeren v/d splines echt wel belangrijk is om de levensduur te verlengen.Dun vet wordt er tussenuit geslingerd en heb je het werk voor de kat zn viool gedaan.Tube Staburags is prijzig maar gaat heeeeeeel lang mee.Vrgr Jor
het komt altijd goed behalve de laatste keer. K1100lt.
Gebruikersavatar
hfxrzw
Berichten: 2202
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:52
Locatie: Plantation, Florida

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door hfxrzw »

Er worden kleine potjes Staburags aangeboden op het internet en op flyingbrick.de.
Ik begrijp dat BMW nu een soort van copaslip achtige aluminium pasta gebruikt, maar bedenk wel dat splines zoals op onze motoren al een tijdje uit de mode zijn bij BMW.
Met de komst van de paralever (juist?) wordt de beweging zoals ik eerder aangaf niet meer opgenomen in de spline overbrenging, maar in de cardan as zelf, waar een lange spline overbrenging in zit. De overbrengingen van tandwiel kast naar cardan as en van de as naar de EO is daardoor veel minder aan slijtage onderhevig. Vooruitgang!! Maar wij moeten het doen met een overbrenging die de dealers waarschijnlijk de laatste 10 jaar niet meer gezien hebben, met andere krachten/bewegingen, wat een andere smering vergt. Ik denk dat de alu-pasta meer is om koud lassen te voorkomen dan echt te smeren ivm de spline werking zoals op onze oudere motoren.
René

Groeten vanuit Florida! Afbeelding

BMW K100 (07/1984)
Uitleg LE-Jetronic
Gebruikersavatar
bertusk75
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 feb 2010, 15:54
Locatie: Nijkerk

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door bertusk75 »

Vanmiddag moest het er maar eens van komen, ik had al zoveel gelezen over roestige spiebanen van de aandrijfas, dat ik besloot de handel maar eens los te trekken, nou ik moet zeggen dat na 55000 km de spiebaan achter een grote roestbende was, voor zag het er nog goed uit, viel trouwens niet mee om de as te verwijderen, zat wel heel vast op de borgveer. Maar het is inderdaad ook na niet al te veel km, zeker de moeite waard om de zaak opnieuw in het vet te zetten.
Motor is inmiddels wel 16 jaar oud, dus leeftijd zal ook zeker een rol spelen.

Gr. Bertus
Laatst gewijzigd door bertusk75 op 16 aug 2011, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
K 75 RT 1995 Honda CB 77 1963
Gebruikersavatar
winkbuul
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 mei 2011, 23:34
Locatie: K-land

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door winkbuul »

@bmw-er goed idee van je, moet je er wel bij zeggen dat ik niet in NL woon :(

Ik weet niet hoe groot jullie regelmatige groepen (M&G) zijn en wie er interesse heeft in dat vet
maar de Firma Klüber in Duitsland verkoopt Staburags MBU 30 in 1,2 kg blikken voor 180,- € / kg Netto
Misschien een idee dat jullie geld inzamelen en een blik bestellen en dan gewoon opdelen?
Ich spreche kein Englisch, I don't speak dutch en ik spreek al helemaal geen duits !
BMW K75/2 zonder ABS, K1100RS ABS II (best bike ever), I need to move, my garage is to small......

expat on a beemer.
Gebruikersavatar
rvdp
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2010, 01:37
Locatie: Pijnacker

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door rvdp »

Snap verhaal van beschikbaarheid niet helemaal. Ik heb vorige jaar gewoon een tubetje staburags (50g) bij bwm dealer Houtrust kunnen kopen.
Rob K75'95
Gebruikersavatar
Remco met een K
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 aug 2011, 09:49
Locatie: West Friesland

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door Remco met een K »

Zoals reeds is aangegeven, is er een aanbieder op Ebay die kleine potjes (10 g) Staburags verkoopt. Zoek op Staburags BMW en vind. Verzendkosten naar NL vallen wel mee.
K100RS '86
Gebruikersavatar
oldtimerboy
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 jul 2011, 10:02
Locatie: Middelburg

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door oldtimerboy »

Net een potje binnengekregen van 10 gram uit Duitsland (kosten: 9.90 euro incl porto)( via Ebay ) er staat op: Sraburags NBU 30 PTM is dit de juiste????

Ik hoop het wel, want...morgen is het Staburags-dag hier! :) alles ligt al los, alleen cardanas moet er nog uit.

groet, Rob
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd ! BMW K75 RT 1997 !
Gebruikersavatar
rvdp
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2010, 01:37
Locatie: Pijnacker

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door rvdp »

Dat is helemaal ok
Rob K75'95
Gebruikersavatar
oldtimerboy
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 jul 2011, 10:02
Locatie: Middelburg

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door oldtimerboy »

rvdp schreef:Dat is helemaal ok

Rob!

Dank je voor je reactie! dan wordt het dus toch nog een mooie dag vandaag :mrgreen: als de zon wat hoger staat zal ik eens proberen of ik de cardanas eruit kan krijgen :D

prettige dag, groet, Rob
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd ! BMW K75 RT 1997 !
Gebruikersavatar
winkbuul
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 mei 2011, 23:34
Locatie: K-land

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door winkbuul »

Snap het ook niet, maar goed, ik heb ook nog ca. 395 gram over :mrgreen:
Ich spreche kein Englisch, I don't speak dutch en ik spreek al helemaal geen duits !
BMW K75/2 zonder ABS, K1100RS ABS II (best bike ever), I need to move, my garage is to small......

expat on a beemer.
Gebruikersavatar
oldtimerboy
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 jul 2011, 10:02
Locatie: Middelburg

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door oldtimerboy »

Voor montage
Voor montage
P1010943.JPG (138.52 KiB) 2284 keer bekeken
Dit had ik niet verwacht
Dit had ik niet verwacht
P1010930.JPG (97.76 KiB) 2284 keer bekeken
Bij openen.......
Bij openen.......
P1010928.JPG (151.99 KiB) 2284 keer bekeken
En Jawel, het smeren is gelukt ! Volgens de aanwijzingen die Jos op de sleutelpagina heeft geplaatst, de splines gesmeerd met Staburags.

Ik schrok wel van de smerige troep die ik aantrof op de splines, roestig en zwart (zie foto) kennelijk zijn deze dus nog nooit gesmeerd! Motor heeft slechts 36000 km gelopen,ik vermoed dan ook dat de cardanas er nooit is uitgeweest :( Gelukkig nog geen echte haaientanden gevonden.....

Van mijn potje van 10 gram Staburags nog ca. 3/4 over :mrgreen: ik heb alles eerst goed schoongemaakt met een tandenborstel en remmenreiniger, daarna opnieuw in het vet.
Achterwiel draait heerlijk soepel, en nog belangrijker: ik ben gerustgesteld!

ook dank aan diegenen die mij raad hebben gegeven !

groet, Rob
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd ! BMW K75 RT 1997 !
Gebruikersavatar
SAJA
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2006, 10:02
Locatie: Beem

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door SAJA »

Dag allen.

Vandaag de spievertanding van m'n onlangs gekochte K1100LT gesmeerd. Ben blij dat het gebeurd is. Nu weet ik dat ook dat onderdeel goed draait. Achteraf gezien een relatief eenvoudig klusje. Hier kun je dus geen risico voor lopen.

Groetend,

SAJA.
Laatst gewijzigd door SAJA op 25 apr 2012, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n oet BEEM.

Actueel: K1200LT (2004) & K75 (1990). Verleden: K1100LT, K1200LT, K75RT, R1200CL, ST1100, ST1100, CX500, GL1100.
Gebruikersavatar
oldtimerboy
Berichten: 344
Lid geworden op: 30 jul 2011, 10:02
Locatie: Middelburg

Re:

Bericht door oldtimerboy »

bertmeijerink schreef:Ik blijf dit soort adviezen van motorzaken onbegrijpelijk vinden.

Ook zo'n opmerking als dat er pas iets hoeft te gebeuren is erg makkelijk. Dan ben je al te laat en aan een nieuwe aandrijfas toe. (Of een gereviseerde van de Hobbyist.)

Op dit Forum maar ook van de Flyingbrick valt te lezen hoe vaak er hiermee problemen optreden.

Smeren om de 30.000 Km is aan te raden.

Bert heeft volkomen gelijk, ik heb gesmeerd voor het eerst met 34.000 km op de teller,( motor was toen 13 jaar oud ) en het was best hard nodig dat het werd gedaan, de achterste was al flink roestig en vochtig :x Ik ben blij dat ik er op tijd bij was voordat de vertanding te ver was ingesleten!
Ik begrijp dan ook dat verhaal van die BMW dealer niet, mijn motorzaak smeert ze wel om de 20-30 K , mede afhankelijk van het gebruik van de motor.
groet, Rob
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd ! BMW K75 RT 1997 !
Gebruikersavatar
kees colijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 apr 2010, 14:22
Locatie: Bollenstreek

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door kees colijn »

Wordt het tijd dat ik me zorgen ga maken over mijn cardan-aandrijving? Ik weet nog goed toen ik de hele achtervork er uit haalde in 1995. De motorfiets (b.j. '88) had net de 50.000 km stand bereikt en ik reed toen nog zomer en winter dus niets werd ontzien. Tot mijn verbazing was alles nog in nieuwstaat. Geen roest of slijtage te zien. Ook de lagering aan weerskanten van de achterbrug was tiptop in orde. Eigenlijk voor niks de boel opengehaald.
Maar ondertussen zijn we 17 jaar en 60.000 km verder. Er is tussen gasgeven en dichtdraaien gevoelsmatig meer speling dan vroeger. Ik denk er over toch eens een inspectie te gaan doen naar aanleiding van de griezelfoto's die hier circuleren.
Plaats reactie