Spievertanding smeren of niet

Voor sleutelen aan de kardan, aandrijfas etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: bertmeijerink, stig, teacher

Plaats reactie
Toon
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 14:20
Locatie: Lochem
Contacteer:

Spievertanding smeren of niet

Bericht door Toon » 18 sep 2006, 15:43

Ik heb een k75 uit '86. Geweldige fiets, niets mee aan de hand, dus daar gaat het niet over.
Nou lees ik her en der dat je iedere 10/15.000 km de spievertanding uit elkaar moet halen en smeren. Dit betekend dus al gauw jaarlijks en voor sommigen zelfs 2 keer per jaar.

Ik heb dit gevraagd aan de twee bekendste BMW-motorzaken in Groningen (Motonoord en Boonstra).
Beiden zeggen dat zij dit nooit doen, zelf niet ver boven de 100.000 km.
Alleen als er iets mis lijkt, dan kun je het (laten) doen.

Weet iemand precies hoe dit ziet?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 aug 2006, 18:15
Locatie: Velden

Bericht door Luc » 18 sep 2006, 16:35

Beste Toon,

Of het daadwerkelijk om de 10.000km gesmeerd moet worden weet ik ook niet zeker ik heb het idd ook wel eens gelezen.
Een beetje vreemd verhaal van de BMW dealers. Als je mijn bericht over de cardan leest weet je precies wat ik bedoel.
Mijn motor heeft er nu 53000km opzitten altijd zijn beurten gehad, zie de foto’s wat het resultaat is.
Ik adviseer je echt om dit regelmatig te doen, als je een beetje handig bent is het minder dan een uurtje werk en het bespaard je een hoop elende en nog belangrijker is geld.
Groetjes Luc

K75RT BJ: 1991 (2000 -> 2006)
K1200RS BJ:2000 (2006 ->)

Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 3967
Lid geworden op: 21 aug 2006, 23:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher » 18 sep 2006, 19:10

10/15k vind ik iets te vaak.

Ik pak dat om het jaar even mee.

- K75 - 07/96
- ST1300 05/04

kees roozemond
Berichten: 132
Lid geworden op: 12 jul 2006, 21:07
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer:

Bericht door kees roozemond » 18 sep 2006, 20:12

Beste Toon,

Als je eerst de bijdragen in deze rubriek "eindaandrijving" leest,
dan de prima bijdragen op de site van Bert
http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/index.htm
Sleutelen -->10. Eindaandrijving
Als je dan nog twijfelt
http://www.ibmwr.org/ktech.shtml
een aantal horror verhalen met plaatjes
onder het topic "Drivetrain"
Afbeelding
Lees en huiver,
Met vriendelijke groet,
Kees K100/2
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3504
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Bericht door bertmeijerink » 18 sep 2006, 21:40

Ik blijf dit soort adviezen van motorzaken onbegrijpelijk vinden.

Ook zo'n opmerking als dat er pas iets hoeft te gebeuren is erg makkelijk. Dan ben je al te laat en aan een nieuwe aandrijfas toe. (Of een gereviseerde van de Hobbyist.)

Op dit Forum maar ook van de Flyingbrick valt te lezen hoe vaak er hiermee problemen optreden.

Smeren om de 30.000 Km is aan te raden.

Gebruikersavatar
Beemer
Berichten: 3104
Lid geworden op: 13 jul 2006, 10:35
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Beemer » 18 sep 2006, 23:18

Smeren om de 30.000 Km is aan te raden.


Als ik deze 'topic' zo volg, lijkt het mij inderdaad de moeite waard om er wat tijd (en- of geld) aan te besteden.
Heb je enig idee (Bert), of de kilometerstand bepalend is, en niet ook de leeftijd?
Zo heeft mijn K75S nú 16.000 km gelopen, maar is ruim 20 jaar, en naar mijn idee is dit dus nog nooit gedaan.

Graag advies.

Rinus
Afbeelding Afbeelding K100RS-1985 Afbeelding I N U Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 aug 2006, 18:15
Locatie: Velden

Re: Spievertanding smeren of niet

Bericht door Luc » 18 sep 2006, 23:19

Toon schreef:Beiden zeggen dat zij dit nooit doen, zelf niet ver boven de 100.000 km.
Alleen als er iets mis lijkt, dan kun je het (laten) doen.

Weet iemand precies hoe dit ziet?


Waarom doen we preventief onderhoud?????
We kunnen beter dingen vervangen als deze kapot zijn. Is makkelijker en beter voor de dealer.
Onbegrijpelijk zo'n uitspraak van een dealer. :shock:
Groetjes Luc

K75RT BJ: 1991 (2000 -> 2006)
K1200RS BJ:2000 (2006 ->)

Gebruikersavatar
bertmeijerink
Site Admin
Berichten: 3504
Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57

Bericht door bertmeijerink » 19 sep 2006, 09:08

Hallo Beemer,

Verstandig is het toch om het eens te bekijken.

Een echt grote klus is het niet en het gaat bijna altijd om het gedeelte van de aandrijfas bij de kardan.

Je geeft al aan dat je motor 20 jaar oud is en ik kan mij best voorstellen dat door veroudering van het vet de smeereigenschappen verslechterd zijn.

Km-standen valt niet aan te geven waarbij het gebeurd. Op de Flyingbrick eens een artikel gelezen (volgens mij in 2004) waar het was gebeurd bij een motor met 43.000 km op de teller.

Smeer je het regelmatig dan is slijtage helemaal niet nodig.

Voor een dealer is het trouwens een klus van 1 uur en een beetje starburags vet.

In de meeste onderhoudsschema's staat het niet aangegeven. Echter in een bijdrage op het Forum heb ik eens een verwijzing gegeven naar een onderhoudsschema van BMW waar het wel stond.

Gebruikersavatar
iridek1
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2006, 20:18
Locatie: belgische kust

Bericht door iridek1 » 19 sep 2006, 11:11

geldt dit ook voor de splines van het deel dat normaal in het kardashuis blijf zitten (kant nr.2 op foto) ? Dit stuk kreeg ik er niet af


Afbeelding

Intussen heb ik op deze site gevonden hoe het wel moet:
http://isatis.4ch92.free.fr/K1/Joint_ent_pont/p3.html

mvg,
Marc

ps: @Luc, "minder dan een uurtje" is wel goed gereden hoor! :wink:
K1 ... houden of kopen!

Gebruikersavatar
Beemer
Berichten: 3104
Lid geworden op: 13 jul 2006, 10:35
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Beemer » 19 sep 2006, 12:56

Je geeft al aan dat je motor 20 jaar oud is en ik kan mij best voorstellen dat door veroudering van het vet de smeereigenschappen verslechterd zijn.

Smeer je het regelmatig dan is slijtage helemaal niet nodig.


Bedankt Bert; je begrijpt zeker wel, wat mijn eerst volgende klus(je) wordt :wink:
Afbeelding Afbeelding K100RS-1985 Afbeelding I N U Afbeelding Afbeelding

Toon
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 sep 2006, 14:20
Locatie: Lochem
Contacteer:

Bericht door Toon » 19 sep 2006, 16:21

Dank voor alle snelle reacties.

Ik zal het zeker meepikken bij een volgende beurt.
Zelf doen weet ik nog zo net niet, omdat als ik de site zo bekijk de hele achtervork gedemonteerd moet worden.

Als beginnend sleutelaar lijkt me dat wat eng. Misschien is het een idee om onder leiding van een volleerd sleutelaar dit met een aantal te doen. Een plek valt wel te regelen.

Wie biedt zich aan in het Noorden van het land :wink:
(zowel sleutelaars als motards die wel willen leren).
Kunnen we een gezellige dag van maken, nu het weer minder begint te worden. Dan hebben we gewoon weer een reden om te rijden :D :D :D

Leergierige groet,

toon

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 381
Lid geworden op: 12 jul 2006, 21:36
Locatie: Rûne

Bericht door Erik » 19 sep 2006, 16:37

iridek1 schreef:geldt dit ook voor de splines van het deel dat normaal in het kardashuis blijf zitten (kant nr.2 op foto) ?

vooral de spievertandingen aan de achterzijde van de cardanas lijden aan slijtage. De voorkant van de cardanas en de eindaandrijving staburags je gewoon meteen mee. Het cardanhuis kan beter gesloten blijven.

NB: Op de afbeelding staat een paralever aandrijflijn. Daarvan is de slijtage van de splines veel minder dan van aandrijflijnen zonder paralever :!:

@Toon: kest wel es langskom'n. Stuur maar een PB-tje, geen babbelbox.
groeten
Erik
K75RT (2002-2015), K1100LT (2015-2017), K75/2 (2002-) met Garmin StreetPilot 2820 en Schuberth C3 PRO

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1569
Lid geworden op: 13 jul 2006, 13:22
Locatie: Het immer bruisende Hierden

Bericht door Rob » 20 sep 2006, 09:44

Toon schreef:Als beginnend sleutelaar lijkt me dat wat eng. Misschien is het een idee om onder leiding van een volleerd sleutelaar dit met een aantal te doen. Een plek valt wel te regelen.

Wie biedt zich aan in het Noorden van het land :wink:
(zowel sleutelaars als motards die wel willen leren).
Leergierige groet,

toon


Ik houd me zeer aanbevolen voor zo'n "workshop" in 't noorden des lands.
Ik bied zelfs mijn motor aan om als studie object te gebruiken :wink: :D

Het lijkt me bijzonder prettig om ervaringen en tips uit te wisselen aan de hand van een concreet klusje.

Mijn K'aatje ligt nog uit elkaar dus ik kom met alternatief vervoer, don't shoot me!
(De hond van Jan Gol, de welbekende R-specialist, houd niet van Japanners en blaft en gromt naar alles wat niet BMW is, scary :? )
k75 RT uit ‘89, R 1100RS uit ‘95

Gebruikersavatar
BMW-4-ever
Berichten: 2548
Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:26
Locatie: Wouw

Bericht door BMW-4-ever » 20 sep 2006, 21:42

Excuus maar ik lees dit topic nu pas na vakantie. Voor iedereen die twijfelt: SMEREN DIE SPIEBANEN :!::!::!:.
De spiebanen van mijn K100LT zagen er nog beroerder uit dan de foto die Kees Rozemond geplaatst heeft. De as was zo goed als "tandeloos". Verloor mijn aandrijving onderweg in de middle of nowhere, uiteindelijk thuisgebracht door de ANWB.
(Na lang twijffelen (ja echt waar) besloten om de 100 niet meer te laten herstellen maar ingeruilt voor een 1200LT 8))

Ik kan niet begrijpen dat het smeren van de spiebanen niet bij het reguliere onderhoud van/bij BMW hoort.
Ik sluit me van harte aan bij het onderschrift van Rob: "There has never been a bike greased to death."

Smeer ze, en de groeten,

Erik
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. . . . daarom rij ik met een cardan !!

BMW K100 LT '87 (18 mrt 2005 --> 18 aug 2006) 32000 km.
BMW K1200 LT '99 (24 aug 2006 --> mei 2011)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jerre
Berichten: 427
Lid geworden op: 14 jul 2006, 17:08
Locatie: Gent, België

Bericht door jerre » 24 jan 2007, 19:50

waarom moet je die spiebanen enkel smeren met dat Staburag-vet?
ik smeer er altijd iets aan, molycote denk ik, zo een dik lagervet. En aangezien ik +- om de 10.000 noodgedwonden cardan en co. uiteen vijs, wordt die goed van smeersel voorzien :wink:

Plaats reactie