Maximale speling
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2018, 18:27
Maximale speling
Goedenavond.
Ben wat nieuw op het forum. Fijn om zoveel te leren en info te delen.
Ik heb een vraag . Het nummer op mijn cardan is 20/10. Ik zoek een 2e hands cardan en kan een 32/10 kopen.
Wat is precies het verschil?
Bedankt vast voor het antwoord.
Groet Hans
Ben wat nieuw op het forum. Fijn om zoveel te leren en info te delen.
Ik heb een vraag . Het nummer op mijn cardan is 20/10. Ik zoek een 2e hands cardan en kan een 32/10 kopen.
Wat is precies het verschil?
Bedankt vast voor het antwoord.
Groet Hans
Laatst gewijzigd door HansVl op 07 jul 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- HuubKe
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 25 apr 2009, 20:20
- Locatie: Groenlo
- Contacteer:
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2018, 18:27
Re: Nummer cardan
Het was moeilijk te lezen maar je hebt gelijk. Met wat meer wegkrassen lijkt het toch op 32.
Bedankt en excuus.
Groet Hans
Bedankt en excuus.
Groet Hans
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2018, 18:27
Re: Maximale speling
Nog een vraag.
Mijn cardanas is prima maar de as naar de cardan is wat scherper geworden. Ik voel ietsje speling, niet veel.
Hij was ook nauwelijks gesmeerd. Is het verantwoord om hiermee door te rijden? Ik zie op dit moment geen
exemplaar op marktplaats die beter is. Kortom, stopt de slijtage als ik heb nu regelmatig insmeer met Staburach?
Of ga ik zo ook mijn as verslijten?
Ik hoor graag.
Hans
Mijn cardanas is prima maar de as naar de cardan is wat scherper geworden. Ik voel ietsje speling, niet veel.
Hij was ook nauwelijks gesmeerd. Is het verantwoord om hiermee door te rijden? Ik zie op dit moment geen
exemplaar op marktplaats die beter is. Kortom, stopt de slijtage als ik heb nu regelmatig insmeer met Staburach?
Of ga ik zo ook mijn as verslijten?
Ik hoor graag.
Hans
- Bijlagen
-
- WP_20180707_001.jpg (77.83 KiB) 2765 keer bekeken
- paulva
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
- Locatie: Zuid-Holland Zuid
Re: Maximale speling
Lekker smeren (bij elke bandwissel) en lekker rijden!
Grtz., Paul.
Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
- driepitter
- Berichten: 4986
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
- Locatie: Hart van Brabant
Re: Maximale speling
Mee eens. Hier rij je nog wel een tijd mee als je ze goed bijhoudt.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2018, 18:27
Re: Maximale speling
Fijn te horen. Dat geeft weer moed.
Klopt het dat ik ook een K100 cardan er achter kan hangen? En moet dat dezelfde codering 32/10 op staan?
Groet Hans
Klopt het dat ik ook een K100 cardan er achter kan hangen? En moet dat dezelfde codering 32/10 op staan?
Groet Hans
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:49
- Locatie: haarlem
Re: Maximale speling
Ja, de meeste K 100 cardanklokken kun je onder je K 75 kwijt.
Alleen de eerste K 100 klokken niet, die hebben een as met 16 tanden, de nieuwere hebben een 20 tands as , net als alle K 75 modellen.
Wel even naar informeren dus, als je er een tegen komt die te koop wordt aangeboden.
Het kan aardig voor je zijn naar een andere om te zien om je motor aan je eigen wensen aan te passen.
Hoge nood heb je naar mijn idee zeker niet, je moet met de jouwe, mits behoorlijk verzorgd, nog een hele tijd voort kunnen.
Verschillende leden van t forum ( en ik zelf ook) hebben een K100 of k 100 RS klok onder de k75 gemonteerd.
Dit omdat het in de 5 met de originele overbrenging erg hoog in de toeren gaat als je een beetje doorrijd.
Door een langere overbrenging van de 100, en nog beter de 100RS, te monteren , zakt het toerental bij zeg 120 km al gauw een 500 toeren.
Is een stuk rustiger. Je levert daarvoor wel wat in op trekkracht, maar kunt weer wat luier zijn met schakelen, de versnellingen worden wat langer.
Heeft dus voor en tegens.
Zoek met het zoekvenster maar eens op langere overbrenging; er is wel wat over geschreven.
succes.
Alleen de eerste K 100 klokken niet, die hebben een as met 16 tanden, de nieuwere hebben een 20 tands as , net als alle K 75 modellen.
Wel even naar informeren dus, als je er een tegen komt die te koop wordt aangeboden.
Het kan aardig voor je zijn naar een andere om te zien om je motor aan je eigen wensen aan te passen.
Hoge nood heb je naar mijn idee zeker niet, je moet met de jouwe, mits behoorlijk verzorgd, nog een hele tijd voort kunnen.
Verschillende leden van t forum ( en ik zelf ook) hebben een K100 of k 100 RS klok onder de k75 gemonteerd.
Dit omdat het in de 5 met de originele overbrenging erg hoog in de toeren gaat als je een beetje doorrijd.
Door een langere overbrenging van de 100, en nog beter de 100RS, te monteren , zakt het toerental bij zeg 120 km al gauw een 500 toeren.
Is een stuk rustiger. Je levert daarvoor wel wat in op trekkracht, maar kunt weer wat luier zijn met schakelen, de versnellingen worden wat langer.
Heeft dus voor en tegens.
Zoek met het zoekvenster maar eens op langere overbrenging; er is wel wat over geschreven.
succes.
K75RT, productiedatum 21 september 1990 .oorspronkelijk rood (675).
Inmiddels, na een vervelend valpartijtje, metallic paars.
K75RT april 1992 classic black(670).
Honda Rebel CMX450C, red & rust...
Inmiddels, na een vervelend valpartijtje, metallic paars.
K75RT april 1992 classic black(670).
Honda Rebel CMX450C, red & rust...
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2018, 18:27
Re: Maximale speling
Ja daar heb ik ooit eens iets over gelezen. Het toerental mag van mij best wat omlaag, ik ben een rustige rijder.
Goede tip. Alles inmiddels lekker ingevet. Mijn cardan zelf was goed, geen slijtage aan de tandwielen en een schone olie.
Van de week nog even een nieuwe O-ring halen en dan kan de boel voorlopig weer dicht.
Bedankt voor de uitleg.
Groet Hans
Goede tip. Alles inmiddels lekker ingevet. Mijn cardan zelf was goed, geen slijtage aan de tandwielen en een schone olie.
Van de week nog even een nieuwe O-ring halen en dan kan de boel voorlopig weer dicht.
Bedankt voor de uitleg.
Groet Hans
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 mei 2013, 16:10
- Locatie: Oude Wetering
Re: Maximale speling
Hoe constateer je die speling? Als ik de motor in zn 1 zet en aan het achterwiel draai duurt het even voor er weerstand is; je hebt een stukje vrije slag zal ik maar zeggen......dus dat is niet goed ? Groet Will
r 26,r 75/5,r 100 cs,r 65, div.r 80 ,r 850 r,k 75 (5) ,maar ook Moto Guzzi v7 spec.,Triumph Bon.,Honda Cx,Nsu max en Yamaha sr.
- driepitter
- Berichten: 4986
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
- Locatie: Hart van Brabant
Re: Maximale speling
Daar kun je het niet goed mee beoordelen. Daarvoor moet je de boel even los halen. Er staat een handleiding op de sleutelpagina's.
Vrije slag voel je altijd aan het achterwiel.
Vrije slag voel je altijd aan het achterwiel.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
- Arlina
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
- Locatie: Valkenswaard
Re: Maximale speling
Er lopen overal spelingen van koppeling tot wiel.
Vooral in de bak zit een gat.
Zoals vermeld, losnemen en apart voelen.
Vooral in de bak zit een gat.
Zoals vermeld, losnemen en apart voelen.
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 mei 2013, 16:10
- Locatie: Oude Wetering
Re: Maximale speling
Okee bedankt .
r 26,r 75/5,r 100 cs,r 65, div.r 80 ,r 850 r,k 75 (5) ,maar ook Moto Guzzi v7 spec.,Triumph Bon.,Honda Cx,Nsu max en Yamaha sr.