Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Voor vragen over onder andere het motorblok, uitlaatsysteem etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4984
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door driepitter »

Art bmw k100 1984 schreef: 20 apr 2020, 10:58 Ze geven allemaal dezelfde waarde aan, 9bar
Dan zou hij toch fatsoenlijk moeten lopen. En dat doet hij toch ook, warm?

Als je niet weet wanneer de klepkes nagekeken zijn, zou ik dat als eerste doen.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Ja nou de koude start is toch nog wel een dingetje.

Gisteren weer met de auto gestart en dan gaat het vrij goed maar niet zoals een k hoort te starten.

Maar zolang hij warm is blijft hij starten en stationair lopen. Enkel heb ik dan dat hij slecht op het ga reageert.

Zou een slechte klepafstelling deze verschijnselen kunnen geven?
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Ik bedacht me net ook dat er af en toe een plof komt uit het luchtfilter niet hard maar toch.
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4984
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door driepitter »

Ik heb dat verhaal wel eens meer hier opgeschreven: Jaren geleden ook iemand met een hele zoektocht gehad hier op het forum, met klachten over slecht draaien. Uiteindelijk bleek het ook in de klepspeling te zitten. Controleren is niet moeilijk. Dan heb je dat ook uitgesloten.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Dan ga ik dat deze week een keer op een avond doen! Zodra ik het weet zal ik het laten weten!
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Zo net even gekeken is inderdaad niet veel werk.

Cil/ inlaat/ uitlaat
1/ 0,1/ 0,2 hooguit 0,25
2/0,1/ 0,2
3/0,1/ 0,15
4/ 0,1/ 0,2

Zo te zien allemaal wat te krap?

Ik zal schuifmaatje moeten gaan kopen iemand een goed adres voor schimmetjes ?
Gebruikersavatar
driepitter
Berichten: 4984
Lid geworden op: 11 mei 2007, 17:03
Locatie: Hart van Brabant

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door driepitter »

Da's strak. :D Zo strak als een gabber na een nacht pillen (okee, vroeger dan... ).

Als je toch gaat kopen: Met een micrometer kun je die plaatjes nauwkeuriger meten. Ik zat er met de schuifmaat snel 0.05 naast. Bij een zaak als HBM koop je zo'n ding voor een prikkie.
Ik heb mijn plaatjes in Duitsland gekocht bij Tills.de Een enigszins vriendelijke dealer/motorzaak zal ze best wel verkopen aan je. Misschien kun je onderling uitwisselen. Even puzzelen. Als je dit nog nooit gedaan hebt kan ik je aanraden een schemaatje te maken en alle waarden goed op te schrijven.
Deze plaatjes zitten ook in oudere Honda's, Yamaha's en Kawa's.
K75, 1991. "Am Motorradfahren fasziniert so vieles. Die BMW K75 gibt die Möglichkeit, alles ohne Einschränkungen zu genießen."
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Haha, ja behoorlijk strak😂

Bedankt voor de adressen zal eens gaan kijken en van het
weekend gaan puzzelen.

Maar jij zou dus ook eerst de klepspeling in orde maken voordat je verder gaat zoeken?
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Heren nog een vraagje😁

Ik weet dat ik mijn kleppen moet stellen, maar moet daar de spullen nog voor bestellen en even moed verzamelen.

Nu was ik vandaag toch even benieuwd naar m’n nieuw LMM en nieuwe bougies.

Starten gaat nog steeds moeizaam. Maar als ik de retour leiding even dicht knijp met een tang wil hij beter starten.

Ook als ik de leiding dichtknijp en gas geef reageert hij in eerste instantie direct op het gas. Al blijft hij dan wel hoog stationair lopen.

Zou dit met de drukregelaar te maken hebben. Brandstof pomp is goed neem ik aan aangezien ik de retour leiding niet met m’n vinger tegen kon houden en ook niet met bout erin die vloog eruit.

Ben ik nu stom bezig of zou ik toch een nieuwe drukregelaar moeten halen?
Ted
Berichten: 1303
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Ted »

He wat? Je hebt de retourleiding van de drukregelaar naar de brandstoftank dicht geknepen en nu loopt ie mooi(er)? Dat komt dan omdat de druk (te) hoog oploopt en het mengsel rijker wordt. Testen van de brandstofdrukregelaar is niet moeilijk, ik deed 't met een fietspomp met daarop een manometer. Ca. 2.5 bar moet het zijn geloof ik.

Maar ik vraag me nog steeds af of je luchtsysteem in orde is. Heb je niet een heel grote lek in je vacuumsysteem waardoor je brandstof regeling in de war raakt? Driepitter vroeg er ook al naar, heb je je vacuum systeem echt heel goed nagekeken? Reageert de motor als je de olievuldop er af draait tijdens het draaien?

Over klepspeling, je hebt wel met koude motor gemeten toch? Bijzonder dat je inlaatkleppen ook strak staan, dat komt niet vaak voor dacht ik.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Even kijken.

Heb de lucht toevoer vandaag nog eens nagelopen en met rem reiniger ingespoten tijdens het draaien geen reactie
Op het toerental

Met de oliedop eraf valt hij uit. Er komt dan lucht uit de Carter. Is dit goed of juist slecht?
Ted
Berichten: 1303
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Ted »

Het is normaal dat ie slecht gaat lopen (mijn K75 valt niet uit). Ik bedoelde, als je geen reactie krijgt op het losdraaien van de dop is het zowiezo foute boel.
Goed dat je het vacuumsysteem al hebt nagekeken. Is echt heel vaak de oorzaak en soms lastig te vinden. Bij mij zat de klepdekselpakking eens niet goed, motor liep heel beroerd en daar heb ik best even naar moeten zoeken.

Denk dat de drukregelaar testen dan een goeie is. Als je een losse drukmeter hebt die je aan de brandstofleiding kan hangen is dat nog mooier, dan kun je gelijk controleren of de pomp wel voldoende opbrengst heeft. Zie ook: http://www.bmw-k100rt-page.eu/manual/Fu ... uelLub.htm
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Ik heb zo nog aardig wat gereedschap nodig😅.

Maargoed maakt niet uit leuk om te sleutelen en altijd handig!

Net nog even getest met wat druk op de slang met een tang. Als ik de dop er dan afhaal blijft hij wel lopen maar Daalt nog steeds in toeren.

Ik zit nu alleen even te twijfelen of het gereedschap ga bestellen of op de gok een drukregelaar.

Bedankt voor de link trouwens👌
Ted
Berichten: 1303
Lid geworden op: 15 mei 2016, 22:50
Locatie: Westland

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Ted »

Ervaring leert dat als je je woonplaats of regio vermeld en laat blijken dat je wat nodig hebt dat er vaak wel wat te leen is :wink:

Volgens mij heb ik nog een drukmeter, als je wil ga ik zoeken.
Een heerlijke '92 K75RT, een kromme '92 K75RT en een halve '99 K1100KMAR
Art bmw k100 1984
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 apr 2020, 11:30

Re: Motor loopt enkel wanneer hij warm is

Bericht door Art bmw k100 1984 »

Oh ja dat zou wel fijn zijn😊

Naja ik woon in een klein dorpje vlak bij bergen op zoom. In noord Brabant.

Ik weet niet wat jou woonplaats is?
Plaats reactie