Poedercoaten deksels

Voor vragen over onder andere het motorblok, uitlaatsysteem etc van de K1 - K75 - K100 - K1100.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Plaats reactie
J.v.o.
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mei 2019, 13:54

Poedercoaten deksels

Bericht door J.v.o. »

Eindelijk ben ik zo ver dat ik kan nadenken over het verfraaien van de motor :D :D (nu ik het blok draaiende heb)

Ik zou graag de deksels, olie pan (de kleine en de grote) en dergelijke (ook kleine dingen als kroonplaten) willen poedercoaten. Het blok zelf kan ik goed schoonmaken (met koperborstel en WD-40). Die is toch niet zo zichtbaar en wordt na het poetsen weer mooi denk ik.

Ik ben helemaal niet bekend met poedercoaten maar ik denk dat dat wel fraai is voor bepaalde delen. (Met een kwast kan ik overweg, maar of dat nou lang houdt.... :lol: )

Weet iemand hoe dat in zn werk gaat? Wat is gangbaar hoe de te poedercoaten onderdelen aangeleverd worden. Ik kan miss van iemand een kleine straalcabine lenen. Daar kan ik eventueel de onderdelen mee stralen met glasparels. Is dat goed of kunnen bedrijven die poedercoaten dat veel beter?

Maar ook het afdekken van de pasvlakken enzo. Aan wie kun je dat het beste overlaten of maakt dat niks uit?

Ik kom uit Amsterdam dus mocht iemand nog tips hebben dan graag!

Zoals je hierboven wel leest, ik heb geen idee hoe dat poedercoaten in zn werk gaat.
jevedewe

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door jevedewe »

Goedemorgen. Ik laat wel eens wat poedercoaten. Mijn ervaring is dat de coater zelf alles straalt. Heb geen ervaring met afplakken van strepen en letters op de klepdeksels. Volgens mij kunnen die na het coaten worden gefreesd.

BMW K1100 basic

Gebruikersavatar
Arlina
Berichten: 3998
Lid geworden op: 11 jul 2010, 02:17
Locatie: Valkenswaard

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door Arlina »

Beste kun je dat even navragen bij een poedercoater.

https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... CAU&uact=5
K75 basic - K1100RS/LT - R1200RT - (RIP)R1100RS - Cagiva SST 350 Ala Verde - K75 - K1100RS - R1100RS - K75S
J.v.o.
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mei 2019, 13:54

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door J.v.o. »

Ja precies dat ga ik wel even doen! Bedankt!
jevedewe

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door jevedewe »

Is het gelukt met poedercoaten? Ben erg benieuwd.

BMW K1100 basic

J.v.o.
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mei 2019, 13:54

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door J.v.o. »

Na wat afwegingen gemaakt te hebben, ben ik er voor gegaan om de delen te spuiten. Dit omdat ik zo alles zelf kon doen maar ook omdat ik de waterpomp niet helemaal uit elkaar wilde halen (sloepenrad los enzo, deze zit vast). Ook wilde ik de delen graag glasparelstralen. Ik heb ergens een bedrijf gevonden waar ik dit zelf kon doen. Erg fraai en leuk om te doen!:)

Dus nu met VHT lak aan de haal gegaan. Dat is naar mijn idee ook best fraai geworden. Zie hier de gespoten carterdeksels met olie/waterpomp.

VHT lak op carter deksel https://imgur.com/gallery/Tyzps2P

Ik vond dat er wel veel lagen nodig waren om een mooi egaal oppervlak te krijgen. Het was ook wel een lastig deel met alleen koelvinnen enzo. Ook het nat in nat spuiten was nieuw voor mij maar zo was het wel lekker snel klaar:)

Ik kwam er achteraf alleen achter dat de lak nog afgebakken moest worden om tegen hoge hitte en benzine te kunnen (Ik heb niet het idee dat het carter extreem heet wordt maar gewoon voor de zekerheid een verf die er wel tegen kan).

Ik kwam verschillende verhalen tegen over hoe lang en hoe veel graden dit moest. Ik heb zelf een oventje gefabriceerd waarin ik een temperatuur van 90/100 graden kon bereiken d.m.v. een hete lucht pistool. En dit kon controleren met een vleesthermometer van de Hema:)

Zie hier:

Over voor afbakken lak https://imgur.com/gallery/6iqG6N8

Daar heb ik de delen 30 min op een temp. Van circa 90 in afgebakken. Hoop dat dat voldoende is en ze nu de volledige sterkte hebben.
jevedewe

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door jevedewe »

Wat mooi gedaan en wat een geniaal idee, die zelf gemaakte oven!!! Hoe heb je het met de BMW tekst gedaan?

BMW K1100 basic


Gebruikersavatar
Remco met een K
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 aug 2011, 09:49
Locatie: West Friesland

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door Remco met een K »

Aah, ik gok dan dat je bij Hans Knijn bent geweest? Gezien zelf stralen en VHT lak...

Nog nooit geweest, maar wel in mijn favorieten staan, voor het geval dat.
K100RS '86
J.v.o.
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 mei 2019, 13:54

Re: Poedercoaten deksels

Bericht door J.v.o. »

Met die deksels ben ik nog niet begonnen. Daar heb ik het plan mee op die eerst een beetje op te schuren (voorbereiding voor later). Daarna de deksel te spuiten en vervolgens de lijnen weer te schuren en te polijsten. Ik ben alleen nog aan het twijfelen of er na het polijsten nog blanke lak overheen moet. Het alu is anders wel kaal.

Ik ben inderdaad bij Hans Knijn geweest. Echt een aanrader!! En heel handig dat hij de lak ook verkoopt.
Plaats reactie