Wilt u bijvoorbeeld de koppelingsplaat vervangen of moet u binnen in de versnellingsbak zijn dan zal deze verwijderd moeten worden.
Als u de versnellingsbak echter gaat verwijderen verdwijnt ook het achterste steunpunt (het achterwiel) zodat hier een oplossing voor gevonden dient te worden.
In dit stuk vindt u een tweetal methoden die in grote lijnen gelijk zijn maar hun eigen specifieke voor- en nadelen hebben om de motor op dat moment te ondersteunen.
De eerste methode wordt beschreven aan de hand van eigen foto's van een K75 en de tweede methode aan de hand van foto's van een K100 welke ik heb ontvangen van Frans Diekema.
In hoofdlijnen wordt beschreven wat er eventueel losgehaald dient te worden en kan er af en toe iets ontbreken. In een werkplaatshandboek vindt u een completere beschrijving. De intentie van dit stuk is een omschrijving van het ondersteunend middelen.
De startLet op! Er zitten verschillen in de verschillende typen van de K-serie. Hierdoor is het lastig om precies aan te geven wat er verwijderd dient te worden. Er wordt hieronder dan ook volstaan met een globale beschrijving. Draai in ieder geval geen remleidingen los daar dit niet nodig is. Toestellen t.b.v. van de remmen kunnen blijven zitten op de motor en daar waar nodig eventueel met touwen of plakband aan het frame worden vastgemaakt. Dit laatste speelt voornamelijk bij de ABS modellen. Vervolgens kunt u de volgende stappen uitvoeren:
Methode 1:
U kunt nu de werkzaamheden verrichten aan de koppeling of de versnellingsbak; Monteren gaat in de omgekeerde volgorde. Denk hierbij wel even aan het volgende:
Methode 2: (Auteur Frans Diekema)Deze methode, welke Frans Diekema heeft toegepast heeft een groot aantal overeenkomsten met methode 1 en zal daarom even summier worden besproken. Over de bok onder het carter alsmede het werkplateau onder de versnellingsbak kun u meer lezen onder het hoofdstuk diversen van de sleutelpagina. Bij deze methode wordt de motorfiets aan de achterzijde ondersteund foto 4 ) en wordt er nu een houten brug door middel van een hydraulische krik onder het motorcarter geplaatst (ter hoogte van het oliefilter). De hoofdstandaard is nu vrij van de grond. Het voorwiel rust op de grond (bij verwijderd achterwiel). Met lijmklemmen is het stuur tegen draaien vastgezet. De hoofdstandaard kan nu worden verwijderd en (even) later de swingarm. Het werkplateau kan onder de versnellingsbak geplaatst worden. De vier bevestigingsbouten voor de middenbok worden gebruikt als stelschroeven om de bak exact in lijn met de motor te krijgen. Het voordeel is, dat u de versnellingsbak niet permanent hoeft vast te houden en makkelijk kunt manouvreren op het plateau. Op de vier bouten is de versnellingsbak perfect in balans. Dit alles zonder enige hulp, dus alleen. |
|
Artikel: ©Bert Meijerink 2006