Tank, verwijderen (tot de K1200)

(Auteurs: Jos Gijbels en Bert Meijerink)


Algemeen

Soms kan het nodig zijn om de benzinetank te verwijderen.

Er is een onderscheid te maken in benzinetanks tot ongeveer augustus 1986 (zitten met 1 bout achter vast) en vanaf augustus 1986 (zitten met twee pennen vast).

In het artikel van Kees Kramer over het vervangen van de benzinemetersensor-unit (te vinden op deze Website onder Sleutelen -> Tank -> Vervangen benzinemetersensor-unit kunt u lezen hoe de tank verwijderd moet worden bij de modellen vanaf augustus 1986.

In onderstaand artikel van Jos Gijbels kunt u lezen hoe de benzinetank verwijderd moet worden bij modellen tot augustus 1986.

De foto's hieronder zijn van een Amerikaanse benzinetank tot augustus 1986. De aansluitingen komen niet geheel overeen met de Europese benzinetank. Houd hier even rekening mee.

Bij deze wil ik Jos dan ook bedanken voor het schrijven en beschikbaar stellen van het artikel en de genomen moeite.

Even een kleine tip: Wilt u de tank verwijderen van een LT of RT verwijder dan de binnenbekleding van de kuip tot en met de opbergvakken. Vergeet vooral niet de metalen bevestigingen van de opbergvakken te verwijderen. Laat u deze zitten dan is de kans zeer groot dat bij het naar achteren halen van de tank er krassen zullen gaan ontstaan op de tank in verband met de beperkte ruimte. De bovenste binnenbekleding kunt u laten zitten.

WERKEN MET BENZINE IS ALTIJD GEVAARLIJK. DUS VANZELFSPREKEND GOED VENTILEREN, GEEN OPEN VUUR IN DE BUURT EN NIET ROKEN. LET OP DAT U DEZE KLUS UITVOERT BIJ EEN AFGEKOELD(E) BLOK / UITLAAT.


Verwijderen van de benzinetank

Hallo,

De benzinetank verwijderen voor de K-serie tot ongeveer augustus 1986 is niet zo moeilijk als u het volgens de volgende stappen uitvoert:

  1. Trek de ronde stekker los van de benzinepomp. Deze bevindt zich linksonder aan de voorkant van de benzinetank want de benzinepomp zit namelijk in de tank. Bij de modellen vanaf 1986 bevindt deze stekker zich aan de rechterachterzijde van de tank;

  2. Vlak bij deze stekker zitten 2 benzineleidingen. Verwijder eerst de achterste. Dat is de persleiding van de benzinepomp. Er kan wat benzine uitlekken, maar niet veel;

  3. De voorste leiding is de terugloop, retour of circulatielijn. Hiermee moet u opletten. Bij latere types vanaf augustus 1986, zit de leiding tot hoog in de bak, zodat er geen benzine terug kan vloeien bij afkoppelen. Bij de eerdere modellen was dit niet het geval. Hier zat er een metalen kogeltje in de leiding, onder in de bak, welke werkte als een terugslagklep. Bij veel moto’s werd dit kogeltje in de loop van de tijd verwijderd omdat het ratelde (met een werkende benzinepomp). Dan kan er wel benzine uit de bak lopen. Dit was ook bij mijn moto zo. Je hebt dan twee mogelijkheden:

    1. Maak de tank leeg op een enkele liter na;

    2. Of doe net als ik en maak een plug en wel als volgt: Neem een stukje plastic- of benzineleiding van ongeveer 5 cm lang met de goede binnendiameter. (test dit op de nippel van de persleiding, dan past de "plug" zich al wat aan). Plug nu de andere kant af bijvoorbeeld een bout en een slangklemmetje.
      Trek nu voorzichtig de benzineleiding los en houd direct je duim ( van andere hand) op de nippel van de tank, duimpje snel weg en de zelfgemaakte plug erop. Met wat handigheid kost het je slechts enkele druppels benzine.

    Afnemen en terugplaatsen gaat natuurlijk niet zo vlot met een volle tank (bij mij zat er nog een liter of 7 in) alleen al door het gewicht. Daarom is de eerste oplossing waarschijnlijk ook het makkelijkst uit te voeren.

  4. Doe een plastic zakje over de benzineleidingen, zodat er geen vuil in kan vallen. Klap het zadel omhoog en schroef aan de achterkant van de tank de middelste bout los.
    Trek de tank iets achteruit en omhoog. Aan de onderkant, in het midden van de tank zitten nog 2 nippeltjes (ventilatie en overloop), met rubber slangetjes die langs de batterij naar achter lopen.
    Deze trek je makkelijk los, maar vergeet niet ze terug aan te sluiten bij terugplaatsen van de tank.

Met vriendelijke groet,

Jos

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3


Artikel: ©Jos Gijbels 2006 en Bert Meijerink 2006