Sleuteltips pagina
Algemeen
Disclaimer: Bij de samenstelling van de inhoud van deze internetsite, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Toch bestaat de mogelijkheid dat
bepaalde informatie niet geheel correct is, of dat deze na verloop van tijd veroudert. Bert Meijerink of derden betrokken bij de ontwikkeling van deze site zijn dan ook niet aansprakelijk
voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van deze site is verkregen. De intentie van deze publicatie is om mijn ervaringen kenbaar
te maken welke ik heb opgedaan met mijn BMW K1100LT en K75RT.
Hier staan een aantal reparatietips welke ik gebruikt heb tijdens het sleutelen aan de K-serie. Een groot aantal sleuteltips heb ik echter ook weer opgedaan via het internet en dan met
name op de site's welke genoemd zijn op mijn linkpagina. De meerderheid van de tips zijn echter aangedragen door collega K-rijders en staan dan als auteur bij het artikel genoemd.
Hiervoor dan ook mijn hartelijke dank. Mocht u nog toevoegingen hebben of andere opmerkingen hebben dan hoor ik het graag van u. Schroom niet om te mailen.
Ja, de BMW uit de K-serie staat dan bekend om het feit dat hij oerdegelijk is dus een sleutelpagina hed je misschien niet verwacht. Maar ja, de eerder op andere pagina's genoemde
kilometerstanden van 300.000, 400.000 of 600.000 worden natuurlijk niet gehaald met 1 set remblokken of dezelfde motorolie. Onderhoudsintervallen (het onderhoudsschema van een aantal
typen is hieronder ook te vinden) geven natuurlijk aan wanneer regulier onderhoud uitgevoerd moet worden. Van een aantal wat minder vaak voorkomene reparaties wordt hieronder een
opsomming gegeven.
Bent u van plan om zelf te gaan sleutelen aan uw BMW dan is een reparatiehandboek of werkplaatshandboek toch wel erg praktisch. Er zijn een aantal goede boeken op de markt waarbij een
groot aantal zaken wordt uitgelegd. Met name de boeken van Clymer, Haynes, Buchelli of Peters (boek nummer 65) zijn zeer praktisch. Op mijn linkpagina vindt u naast het internetadres van
autoboek.com ook nog het adres van hun winkel. "Tegenwoordig heeft BMW ook een aantal originele reparatiehandleidingen vrijgegeven. Meer hierover is te vinden onder het menu
Info & Sleuteltips > Literatuur &
handboeken.
Sleutelen aan een BMW uit de K-serie is niet echt moeilijk en tevens leuk om te doen. De motor is vrij modulair opgebouwd waardoor een groot aantal onderdelen makkelijk zijn te
onderscheiden en in overzichtelijke blokken zijn op te delen. Een groot aantal standaard reparaties is ook uit te voeren met het standaard boordgereedschap van de motor.
De indruk van de sleuteltips zou kunnen zijn dat de BMW K-serie erg storingsgevoelig is. Dit is echter niet het geval. De K-serie staat bekend om zijn degelijkheid. Het is niet voor
niets dat de verschillende overheidsdiensten eind jaren negentig een voorraad van de K-serie hebben aangelegd zodat zij deze nog langer konden benutten omdat de R-serie op dit punt niet
voldeed. Bedenk echter wel dat hier specifieke storingen staan die nauwelijks voorkomen.
Inhoudsopgave
1. Onderhoud
- Onderhoudsschema's en gegevens K75/K100 tot 1992 en K75RT/K1100 vanaf 1993
- Onderhoudsschema's K1200RS
- Onderhoudsreportage K1200RS
- Motorolie, de achtergronden
- Accu, de achtergronden
|
2. Diversen
- Aanvullend gereedschap
- Leen gereedschap
- Bokken
- Tips
- Dichtingsmateriaal c.q. (vloeibare) pakking
- Beslaan van de tellerset
- Reparatie zijpaneel
- Sleutelcode van platte (eerste type) koffersloten
- Cilinderslot koffer verwijderen en monteren
- Koffers rammelen (touring / city) op de dragers
- Montage aftermarket sloten op een touringkoffer
- Reparatie uitgebroken kofferslot
- Verentrekker achterste veerpoot
- Aandrijflijn, bak en motorblok spuiten
|
3. Elektrisch
- Algemeen storingen (inclusief een aantal elektrische schema's)
- ABS en Motronic storings diagnose (inclusief testschakelingen)
- Startmotor (en bijzondere problemen)
- Grootlicht schakelaar
- Verwijderen contactslot K75 / K100 2V
- Stuurschakelaars links reinigen
- Stuurschakelaars rechts reinigen
- Inhoud van de relaisbak
- Motortemperatuursensor K75 / K100 2V testen
- Temperatuurrelais K75 / K100 2V testen
- Startrelais probleem
- Versnellingsindicator probleem
- Zelfgemaakte bougiekabels
- Reparatie achterremlichtschakelaar K1100
- Reparatie elektrisch ruit K75RT
- Tellerset diversen
- Verwijderen en plaatsen van een accu bij een K75 / K100
- Vervangen elektromotor koelventilator
- LED dagrijverlichting (stadslicht) op een RT / LT / RS
- LED dagrijverlichting op de valbeugels van een RT / LT
- Hall sensoren K75 en K100
- Additionele instrumenten plaatsen op een K75 en K100
- Inbouwhandleiding alarmverlichting K75 en K100 (1,4 MB PDF)
- Informatie en reparatie van de lamp controle unit van de K-serie t/m de K1100
- Reparatie neutraal lampje K-serie t/m de K1100 (door Benno van Ham, 2 MB PDF)
- Reparatie handvatverwarming
- Reparatie temperatuur relais (lampje) K75 en K100 (door Ludo Erren, 270 KB PDF)
- Dynamo koolborstel controle (diverse modellen) (door Driepitjes, 470 KB PDF)
- Accu keuze overzicht K1 K75 K100 (door Driepitjes, 26 KB PDF)
|
4. Motor
- Zelfbouw gereedschappen
- Start niet
- Peilglas vervangen of reinigen
- Resonantie
- Oliepomp algemeen
- Oliepomp lekkage
- Oliefilter
- Vervangen uitgaande as (eerste serie) K100
- Problemen na het vervangen van de transmissiedemper (eerste serie) K100
- Vervangen pick-up keerring bij een K100 met zijspan
- Kleppen stellen bij een K75 / K100 2V
- Vervangen luchtfilter (bij een K100RS 16V)
- Reparatie kettingspanner K100
- Reparatie startkoppeling
- Afslaan en dan slecht startende 2V en 4V modellen
- Zelfgemaakte bougiekabels
- Vervangen hoofd olie keerring K1200LT(Engelstalig Youtube filmpje)
|
5. Brandstofsysteem
- Benzine-injectiesystemen algemeen
- Brandstof systeem K100
- Luchthoeveelheidsmeter K75 / K100 2V
- Brandstofpomp reparatie
- Ploffende uitlaat bij een K75
- Goedkope alternatieve brandstofpomp voor K75 vanaf 1993 en alle 16V K100 en K1100 modellen (door CharlyG, 360 KB PDF)
- Injectoren vervangen bij een K75 / K100
- Afstellen Throttle Postion Sensor K1100 / Motronic modellen
- Synchroniseren van een K75 (door driepitjes, 3 MB PDF)
- Brandstofpomp voor BMW K75 (door driepitjes, 5 MB PDF)
- De restdruk van het brandstofsysteem aflaten (door Hans Kambier, 113 KB PDF)
|
6. Koelsysteem
- Ventilator probleem
- Vervangen elektromotor koelventilator
|
7. Tank
- Vervangen benzinemetersensor-unit (K1100RS)
- Benzinepomp (bijgeluid)
- Benzinepomp loopt niet (4V modellen)
- Brandstoftank verwijderen
- Vervangen benzinefilter K75 / K100 / K1100
|
8. Versnellingsbak / Koppeling
- Olie peilen bij een K75 / K100 2V
- Ondersteuning van het frame bij een verwijderde versnellingsbak
- Demonteren en monteren (van het binnenwerk)
- Centreerdoorn koppeling
- Vervangen koppeling K75(Engelstalig Youtube filmpje)
- Vervangen koppeling K1200LT(Engelstalig Youtube filmpje)
|
9. Voorvork / Stuur
- Handkappen op een K1100LT (van een R1100GS)
- Vervangen handvat
- Balhoofdlager afstellen
- Vervangen oliekeerring
- Vervangen oliekeerring bij gemonteerde vorkbuis
- Universele stuurhuisashoes als voorvorkhoes
|
10. Eindaandrijving en schokdemping achter
- Verdwenen spievertanding
- Smeren spievertanding (splines) eindaandrijving K75 en K100 (2V)
- Smeren spievertanding (splines) eindaandrijving K1, K100 (4V) en K1100
- Vervangen voorste oliekeerring eindaandrijving K75 en K100 (2V)
- Vervangen hoofd oliekeerring eindaandrijving K75 en K100 (2V)
- Boutjes schijfrem cardan verwijderen
- Demonteren en monteren van een veerpoot
- After market Bilstein schokbreker voor BMW K75 (door driepitjes, 6 MB PDF)
|
11. Remmen
- ABS algemeen
- Storing ABS (I en II) resetprocedure
- ABS en Motronic storings diagnose (inclusief testschakelingen)
- Ontluchten
- Controlelamp remlicht blijft branden
- Achterste remvloeistofpotje verplaatsen bij eerste serie K75 / K100 2V
- Reviseren voorste hoofdremcilinder K1 / K1100 / K100RS 4V
- Voorremschijven vervangen voor zwevende bij K75 / K100 2V
- ABS voorremschijven vervangen voor zwevende bij K75 / K100 2V
- Reparatie ABS I stuurapparaat na storingscode 7
- Reparatie ABS I door Jappanner
- Voorkomen spanningsdip ABSII bij K1100
- Vervangen floating nuts K1100(Nederlandstalig Youtube filmpje)
- Zuiger achterremcilinder vervangen K75, K100 en K1100(door Hans Kambier, 263 KB PDF)
- Boutjes schijfrem cardan verwijderen
- Bypass defecte ABS K1200
|
12. Wielen
- Voorwiellager(s) vervangen (bij Y-velgen)
- Monteren van een prop in een band (door driepitjes, 2 MB PDF)
|
13. Carrosserie
- Elektrisch ruit van een K1100LT op een K75RT (eventueel K100LT/RT)
- Schetsplaten K100 tot 85 vervangen door jongere uitvoering i.v.m resonantie van de uitlaat
- Spiegelvanger RT/LT
- Zelfbouw kuipverlengers K1100LT
- Zelfbouw "laminarlip"
- Verstelbare spiegels K1200RS
|
14. Accessoires
- BMW Clarion radio (PU9203A) met verloren code weer aan de praat krijgen
- Autoradio vervangen / monteren
- BMW K1100LT Clarion radio vervangen door Kenwood radio/CD
- Autocom/Beahr intercom bromt
- Zumo op een K1100RS
- TomTom op een K75 / K100 / K1100 RT/RT met elektrisch ruit
- Luidsprekers (voorste) uitschakelen op een K1200LT
- Montagehandeleiding touringkoffers K75 / K100 / K1100(1,2 MB PDF)
- Monteren van een trekhaak op een K75 / K100 (2 MB PDF)
|
15. Handig gereedschap
- Zelfgemaakte oliefiltersleutel
- Zelfgemaakte synchronisatietester
- Zelfgemaakte centreerdoorn voor de koppeling
- Montagehulpmiddel voor bougies
- Zelfgemaakte remzuigertang
- Zelfgemaakte wielbalanceerder
|