Remmen, Lekkende voorremhandle 4V modellen

(Auteurs: Jan Pluut, Jan van Lohuizen en Bert Meijerink)


Algemeen

Bij mijn eigen K1100 heb ik het probleem al eens gehad. Een lekkende voorrem (hoofd)cilinder. Niet alleen vervelend omdat het een rommel onder het rijden geeft maar uit eigen ervaring weet ik dat remvloeistof ook zeer vervelend is voor de lak.

Na een tijdje hiermee rondgereden te hebben leek het probleem vanzelf over te zijn gegaan. Het lekken was gestopt en dat bleef ook het geval voor een maand of twee. En toen begon het weer.

Naast het feit dat u een geheel nieuwe remcilinder kunt plaatsen van om en nabij de € 200 is er ook de mogelijkheid om een revisiesetje te kopen.

In onderstaand artikel van Jan Pluut wordt beschreven hoe u de voorrem (hoofd) cilinder kunt reviseren. In 2012 heeft Jan van Lohuizen nog zinvolle toevoegingen gedaan.

Bij deze wil ik dan ook beide Jannen even bedanken voor het ter beschikking stellen van het artikel en de foto's.


Revisie voorrem (hoofd)rem cilinder

Hallo,

Ik heb ooit eens het volgende probleem gehad: De voorremhandle lekte druppel voor druppel olie.

In eerste instantie had ik getracht om dit probleem zelf te verhelpen door de hele handle te demonteren, het werd door dit gestuntel alleen maar erger.

In de handle zit een zuiger met 2 rubberen ringen en een veer. (foto 3 nummer 20) Als de rubbers eenmaal beginnen te lekken, is er geen houden meer aan.

Het enige wat ik nog kon proberen was om een revisie setje te kopen. Deze heb ik gekocht bij de Knalpot, ongetwijfeld goed bekend bij de echte BMW rijder. Ze hebben hem keurig opgestuurd en dat kostte mij € 51,-- (2005) ex porto. In 2012 was de prijs € 60,--. Deze set is ook verkrijgbaar bij de Hobbyist en BMW dealer. BMW nummer: 32.72.2.332.037.

De zuiger vervangen is een fluitje van een cent.

Verwijder eerst de voorste kap waarin de dodemansknop zit. Dit gaat als volgt: onderin deze kap zit naast de turn-knop 1 schroef (foto 1). Verwijder deze schroef en u kunt nu de voorste kap (inclusief dodemansknop) naar onderen schuiven.

Er is nu een de inbusbout van het handvat (foto 2 en foto 3 nummer 19) zichtbaar. Deze inbusbout een beetje los maken om de handle-unit te kunnen verdraaien.

Onder de handle-unit de inbusbout verwijderen om de handle te kunnen wegnemen.

Aan de achterzijde (langs de stuurstang richting de tellerset) zit nog een heel klein inbusboutje. Deze vergrendeld de zuiger van de remcilinder en zodra die verwijderd is, kun je de zuiger verwijderen.

Let wel op dat je de handle zo ver mogelijk naar boven draait want anders loopt de remolie eruit.

Alles eruit, nieuwe zuiger erin schuiven met de nieuwe veer en alles weer samenstellen.

Twee dingen waar je goed op moet letten:

  1. Het hele kleine metalen stripje bij de handel (remlichtschakelaar) en het kleine inbusboutje aan de achterzijde. Als je die niet goed vast draait, trilt hij weer los, met een nieuwe enorme lekkage tot gevolg.
  2. Je hoeft de hele handel niet te ontluchten, misschien is het wel nodig maar bij mij werkte de rem prima.

Met vriendelijke groet,

Jan.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3


Artikel: ©Jan Pluut 2006, Jan van Lohuizen 2012 en Bert Meijerink 2006