Remmen, Ontluchten

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Hieronder wordt een methode aangegeven hoe u de remmen kunt ontluchten.


Ontluchten remmen

Het ontluchten van de remmen heb ik als volgt gedaan:

  1. Maak de remklauwen los, schuif ze opzij en verwijder de remblokken.
  2. Maak de remklauwen goed schoon aan de binnenzijde en maak tevens de ontluchtingsnippel goed schoon. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met remmenreiniger en een klein borsteltje. Blaas het daarna af met wat perslucht of als u dit niet heeft spoel het extra af. Zo voorkomt u dat er vuil mee naar binnen geduwd wordt wanneer u de zuigers terug duwt.
  3. Maak het remvloeistofreservoirs schoon aan de buitenzijde zodat er geen onnodig vuil in beland wanneer u nu dadelijk het deksels eraf neemt. (controleer de toestand van het afdichtingsrubber)
  4. Maak het stuur zodanig vast zodat het reservoir in een horizontale positie blijft staan zodat u geen plotseling onbedoelde ruk aan het stuur kunt geven waarbij er remvloeistof gemorst wordt.
  5. Omwikkel de remvloeistofreservoirs met een doek. Druk nu de remzuigers van de remklauwen terug en let op dat het reservoir niet overloopt. Haal er eventueel een beetje remvloeistof uit. Blokkeer nu de remzuigers met een passend spanblokje van bijvoorbeeld hout zodat ze volledig ingedrukt blijven.
  6. Sluit nu een goed passend slangetje aan op de remklauwnippel en laat het slangetje in een potje hangen met wat oude remvloeistof zodat daarlangs geen (valse) lucht aangezogen kan worden.
  7. Borstel met een schoon penseeltje het bezinksel of aanslag van de remvloeistof in de hoekjes en op de bodem van het reservoir los. Maak nu het reservoir zo leeg mogelijk maar het aanzuiggaatje van de pomp moet onder de remvloeistof blijven staan.
  8. Vul het reservoir met nieuwe remvloeistof. Oefen nu druk uit op de hendel / pedaal en open de nippel op de klauw een kwartslag. De druk valt weg in de hendel / pedaal waarbij onmiddellijk de nippel weer gesloten moet worden. Herhaal dit tot de remvloeistof die uit de nippel komt zuiver is van kleur en vrij van luchtbellen. Herhaal deze bewegingen bij beide remklauwen. Controleer regelmatig de inhoud van het reservoir opdat het aanzuiggaatje steeds onder de remvloeistof zou staan. Doet u dit niet dan heeft u gegarandeerd lucht in het systeem.
  9. Vul het remvloeistofreservoir tot op de juiste hoogte en sluit het af met het deksel. Maak de ontluchtingsnippels schoon en plaats de rubberen dopjes erop.
  10. Verwijder nu de spanblokjes uit remklauwen en monteer de remblokken. Monteer nu ook weer de remklauwen. Controleer nogmaals of de ontluchtingsnippels en test het systeem. De hendel / pedaal mag niet sponzig aanvoelen anders zit er nog lucht in het systeem en moet u opnieuw beginnen met ontluchten.
  11. Aan het eventueel aanwezige ABS module hoeft men niet te ontluchten tenzij je het systeem hebt gedemonteerd of er lucht is in gezogen.

Regelmatig hoort men mensen praten over het gebruik van een vacuümpompje. Ikzelf gebruik dit nooit daar bovenstaande methode vaak probleemloos gaat.

Wel heb ik eens de volgende tip gekregen. Mocht u lucht hebben zitten in de voorremmen en is dit er niet uit te krijgen op de hierboven beschreven manier dan wil het wel eens helpen om de remhendel vast te binden en hem een nachtje te laten staan. Al de lucht schijnt dan naar het reservoir te gaan.


Artikel: ©Bert Meijerink 2006