Ontluchten remmen
Het ontluchten van de remmen heb ik als volgt gedaan:
- Maak de remklauwen los, schuif ze opzij en
verwijder de remblokken.
- Maak de remklauwen goed schoon aan de
binnenzijde en maak tevens de ontluchtingsnippel goed schoon. Dit kunt u
bijvoorbeeld doen met remmenreiniger en een klein borsteltje. Blaas het
daarna af met wat perslucht of als u dit niet heeft spoel het extra af.
Zo voorkomt u dat er vuil mee naar binnen geduwd wordt wanneer u de
zuigers terug duwt.
- Maak het remvloeistofreservoirs schoon aan de
buitenzijde zodat er geen onnodig vuil in beland wanneer u nu dadelijk
het deksels eraf neemt. (controleer de toestand van het
afdichtingsrubber)
- Maak het stuur zodanig vast zodat het reservoir
in een horizontale positie blijft staan zodat u geen plotseling
onbedoelde ruk aan het stuur kunt geven waarbij er remvloeistof gemorst
wordt.
- Omwikkel de remvloeistofreservoirs met een
doek. Druk nu de remzuigers van de remklauwen terug en let op dat het
reservoir niet overloopt. Haal er eventueel een beetje remvloeistof uit.
Blokkeer nu de remzuigers met een passend spanblokje van bijvoorbeeld
hout zodat ze volledig ingedrukt blijven.
- Sluit nu een goed passend slangetje aan op de
remklauwnippel en laat het slangetje in een potje hangen met wat oude
remvloeistof zodat daarlangs geen (valse) lucht aangezogen kan worden.
- Borstel met een schoon penseeltje het bezinksel
of aanslag van de remvloeistof in de hoekjes en op de bodem van het
reservoir los. Maak nu het reservoir zo leeg mogelijk maar het
aanzuiggaatje van de pomp moet onder de remvloeistof blijven staan.
- Vul het reservoir met nieuwe remvloeistof.
Oefen nu druk uit op de hendel / pedaal en open de nippel op de klauw
een kwartslag. De druk valt weg in de hendel / pedaal waarbij
onmiddellijk de nippel weer gesloten moet worden. Herhaal dit tot de
remvloeistof die uit de nippel komt zuiver is van kleur en vrij van
luchtbellen. Herhaal deze bewegingen bij beide remklauwen. Controleer
regelmatig de inhoud van het reservoir opdat het aanzuiggaatje steeds
onder de remvloeistof zou staan. Doet u dit niet dan heeft u
gegarandeerd lucht in het systeem.
- Vul het remvloeistofreservoir tot op de juiste
hoogte en sluit het af met het deksel. Maak de ontluchtingsnippels
schoon en plaats de rubberen dopjes erop.
- Verwijder nu de spanblokjes uit remklauwen en
monteer de remblokken. Monteer nu ook weer de remklauwen. Controleer
nogmaals of de ontluchtingsnippels en test het systeem. De hendel /
pedaal mag niet sponzig aanvoelen anders zit er nog lucht in het systeem
en moet u opnieuw beginnen met ontluchten.
- Aan het eventueel aanwezige ABS module hoeft men niet te ontluchten tenzij je het systeem hebt gedemonteerd of er lucht is in gezogen.
Regelmatig hoort men mensen praten over het gebruik van een vacuümpompje. Ikzelf gebruik dit nooit daar bovenstaande methode vaak probleemloos
gaat.
Wel heb ik eens de volgende tip gekregen. Mocht u lucht hebben zitten in de voorremmen en is dit er niet uit te krijgen op de hierboven
beschreven manier dan wil het wel eens helpen om de remhendel vast te binden en hem een nachtje te laten staan. Al de lucht schijnt dan naar het
reservoir te gaan. |