Remmen, ABS I stuurapparaat reparatie

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Disclaimer: Verkeerde handelingen aan de diagnoseleidingen van het motormanagment of de ABS stuureenheid kunnen deze (dure eenheden) beschadigen. Wilt u onderstaande handelingen uitvoeren dan doet u dat onder eigen verantwoording.

Bij de samenstelling van de inhoud van deze internetsite, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Toch bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet geheel correct is, of dat deze na verloop van tijd veroudert. Bert Meijerink of derden betrokken bij de ontwikkeling van deze site zijn dan ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van deze site is verkregen. De intentie van deze publicatie is om mijn ervaringen kenbaar te maken welke ik heb opgedaan met mijn BMW K1100LT en K75RT.

Mocht u een storing in het ABS I systeem hebben met code 7 (stuurapparaat defect) dan kan dit leiden tot een zeer kostbare reparatie. Het stuurapparaat kost nieuw namelijk meer als 1000 Euro (2007) en is gebruikt soms lastig te verkrijgen.

Meestal (het is geen garantie dat dit het is, maar vaak wel het geval) blijkt de oorzaak te liggen in een drietal (relatief goedkope) componenten.

Het kan zich dus lonen om die drie componenten als eerste te vervangen voordat u overgaat tot aanschaf van een nieuw apparaat.

De genoemde componenten zijn:

Het zijn trouwens geen exotische componenten. De eerste 2 zijn universeel verkrijgbaar, de spoel iets lastiger.

Mocht u de 3 componenten niet kunnen krijgen dan kunt u mij even een mailtje sturen daar ik de genoemde componenten op voorraad heb liggen. De prijs (in Nederland) daarvan is 2,40 Euro inclusief verzendkosten. Naar België en Duitsland komt het op 2,80 Euro in verband met de hogere verzendkosten. (Prijzen van 2007.)


Handleiding vervangen van de componenten:

Op foto ziet u het ABSI stuurapparaat van een K75 / K100 2V. Op de paralever modellen (K1, K100RS 4V en K1100 met ABSI) zit een ander typenummer.

Haal het stuurapparaat uit zijn behuizing en verwijder de kabelconnector; (metalen clip naar buiten buigen en dan aan die zijde de connector oplichten).

Verwijder nu de 4 kruiskopschroefjes uit de behuizing aan de connectorzijde en verwijder daarna de zijkant die nu los zit.

Haal de printplaten nu uit de behuizing; (Deze laten zich makkelijk naar buiten schuiven).

Direct naast de connector zitten bij elkaar op de hoek de 3 componenten waar het om gaat (op de print aangegeven):

  • Diode D22;
  • Spoel L7;
  • Zenerdiode D20.

Op foto 2 ziet u de componenten voor vervangen en op foto 3 na vervanging.

Normaal gesproken is het niet nodig om de 2 printplaten van elkaar te verwijderen en kan men vanaf de zijkant de componenten verwijderen en plaatsen.

Heeft u geen ervaring met solderen even de volgende tip: Wilt u componenten verwijderen doe dan eerst wat nieuw soldeertin aan de punt van de soldeerbout, verwarm dan de verbinding die losgesoldeerd moet worden en voeg gelijk nog wat tin toe. Het vloeit nu veel beter.

Wilt u tin verwijderen dan is een tinzuiger (of litze) handig maar heeft u dit niet dan kunt u tijdens het verwarmen ook het component omhoog wippen met een fittingschroevendraaier.

Let er bij het plaatsen van de componenten goed op dat ze op de juiste plaats terug gezet worden en dat de polariteit van beide diodes goed is. (De polariteit is te herkennen aan een (gekleurde) band.)

Tijdens het plaatsen voldoende tin toevoegen zodat het goed vloeit. Let er echter goed op dat er geen sluiting gemaakt wordt tussen de componenten.

Na inbouw van printplaten de storing weer uitlezen en resetten, eventueel een aantal maal en hopelijk is het opgelost.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3


Artikel: ©Bert Meijerink 2007