Remmen, Voorkomen spanningsdip ABSII bij K1100

(Auteurs: Kamiel de Witt en Bert Meijerink)


Algemeen

Bij mijn eigen K1100 heb ik het probleem al eens gehad, knipperende ABS lampen door een spanningsdip bij het starten. Een veel voorkomend Euvel bij ABSII.

U kunt natuurlijk telkens een nieuwe accu kopen maar dat kan een onbevredigend gevoel geven als de motor er probleemloos op start.

In onderstaand artikel van Kamiel de Witt wordt beschreven hoe u dit kunt voorkomen door een kleine ingreep.

Bij deze wil ik dan ook Kamiel bedanken voor het ter beschikking stellen van het artikel.


Voorkomen spanningsdip ABSII bij K1100

Hallo,

Mijn '94 K1100lt gaf vaker dan niet een ABS (II) storing bij het indrukken van de startknop. Bij het aanzetten van het contact knipperen de lampjes tegelijk, maar bij het indrukken van de startknop zakt de spanning in en de ABS computer geeft een error (lampjes knipperen om en om). Dit is waarschijnlijk ook te verhelpen met een nieuwe accu, maar deze doet het nog helemaal prima, los van het feit dat de spanning tijdens het starten kennelijk net iets onder de drempelwaarde van de ABS computer zakt. Deze beveiliging moet ervoor zorgen dat het ABS systeem niet in werking treedt als er niet voldoende puf in de accu aanwezig is.

Oplossing: de voeding van de ABS computer uitschakelen tijdens het starten, zodat hij even helemaal uit gaat in plaats van een spanningsdip te meten.

Procedure:

In de relaisbak zit het 'load shedding relay' (als je in dezelfde richting als de koplamp kijkt zit hij helemaal rechtsvoor), het relais wat onder meer de verlichting uitschakelt tijdens het starten om de belasting van de accu te beperken. Het gaat om de groenblauwe draad (die is verbonden met pootje 87 van het relais) die hieruit komt; hier staat alleen spanning op als het contact aanstaat, en hij wordt onderbroken tijdens het starten. Dus hiervan tap ik de stroom af voor de voeding van de ABS computer. Ik heb een klein stukje isolatie weggehaald zonder de draad door te knippen, en er vervolgens een draadje bijgesoldeerd en de boel weer geisoleerd met wat tape. De andere kant van de nieuwe draad gaat naar de grote connector van de ABS computer (waar "FAG" op staat).

Eenmaal losgehaald moet het kleine schroefje bovenop de connector ook los, zodat het binnenwerk eruit geduwd kan worden (door de tie wrap los te halen, en het snoer door de connector te duwen). Op pin 15 zit de groene draad waar het om gaat. Ik moest ongeveer 4 cm van de rubberen slang die om de draden zit openknippen zodat ik voldoende ruimte had. De groene draad kan helemaal doorgeknipt; de kant die naar de motor gaat is niet nodig. Verbind de kant van de groene draad die aan de connector zit met de nieuwe draad, en alles kan weer dicht.

Bij het starten zal de ABS computer nu uitgaan, al meet hij met zijn laatste beetje puf voordat hij helemaal uitgaat nog net dat zijn stroomtoevoer weg is, dus bij mij geeft het linker ABS lampje nog net een knipper. Maar als de motor draait, staan ze braaf weer tegelijk te knipperen.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Met vriendelijke groet,

Kamiel.


Artikel: ©Kamiel de Witt en Bert Meijerink 2013