Onderhoud, schema's en gegevens

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Hieronder worden voor een aantal typen van de K-serie de onderhoudsschema's gegeven.

De onderhoudsschema's zijn tevens te downloaden. (Zie de laatste regel in de tabellen.)

Na deze onderhoudschema's kunt u ook nog een groot aantal onderhoudsgegevens vinden.


Inhoudsopgave

1.Routine onderhoud BMW K75/K100 tot 1992

3.Onderhoudsgegevens BMW K75, K100 en K1100

2.Routine onderhoud BMW K75 RT 1100LT/RS vanaf 1993

 


Routine onderhoud BMW K75/K100 tot 1992

Onderhoud

Na 1000 km

Elke 7500 km

Elke 15000 km

Vervangen motorolie en filter

X

X

X

Controleer en stel bij klepspeling (16V machines elke 30.000 km)

X

 

X

Controleer koelsysteem op lekkage en koelvloeistofniveau

X

X

X

Controleer concentratie koelvloeistof. (deze elke 2 jaar vervangen !)

 

 

X

Controleer brandstofsysteem op lekkage

X

 

X

Controleer choke- en gaskabel

X

 

X

Vervang brandstoffilter

 

 

X

Controleer stationair toerental en CO gehalte

X

X

X

Vervang het luchtfilterelement

 

 

X

Vervang de bougies

 

 

X

Stel elektrodeafstand van de bougie bij

 

X

X

Controleer de verlichting (ook richtingaanwijzers ,remlicht etc.)

X

X

X

Stel de koppeling en koppelingskabel bij

X

 

X

Smeer de koppelingskabel en de hoofd/zijstandaard

 

X

X

Vervang de versnellingsbakolie, eindaandrijving en voorvork

X

 

X

Maak de snelheidssensor schoon

X

 

X

Controleer de wielen en banden

X

X

X

Controleer en smeer de wiellagers

 

 

X

Controleer het remsysteem op lekkages en remvloeistofniveau (voor en achter) (deze elk jaar vervangen !)

X

 

X

Controleer het remsysteem (blokken, schijven etc.)(voor en achter)

 

X

X

Indien ABS aanwezig:Controleer en stel bij de afstand van de ABS sensor en maak het tandrad schoon (voor en achter)

 

X

X

Controleer elektrische beveiliging zijstandaard (indien aanwezig)

 

X

X

Controleer en stel bij de lagers van het balhoofd, swingarm en paralever (indien aanwezig)

 

 

X

Controleer de aanhaalmomenten van de bouten en moeren

X

X

X

Controleer de vloeistofniveau in de accu

 

 

X

Controleer en vet in de accupolen

 

 

X

Smeer de raamgeleidingen met siliconen sprayindien uw motor voorzien is van een elektrisch ruit

 

 

X

Controleer de functie van de koppeling en versnellingsbak

X

X

X

Controleer de remwerking inclusief werking ABS (indien aanwezig)

X

X

X

Controleer werking van het stuur (loopt dit soepel)

X

X

X

Controleer de instrumenten (inclusief verlichting)

X

X

X

Maak een proefrit

X

X

X

Vervang elke 60.000 km de kunststof geleiders van de distributieketting

Download dit schema (71 kB PDF)

Inhoudsopgave

Routine onderhoud BMW K75 RT 1100LT/RS vanaf 1993

Onderhoud

Na 1000 km

Elke 10000 km

Elke 20000 km

Jaarlijks

Vervangen motorolie en filter (minimaal elke 6 maanden)

X

X

X

X

Controleer en stel bij klepspeling

 

 

X

 

Controleer koelsysteem op lekkage en koelvloeistofniveau

X

 

X

 

Controleer concentratie koelvloeistof. (deze elke 2 jaar vervangen !)

X

 

X

X

Controleer brandstofsysteem op lekkage

X

 

X

 

Controleer choke- en gaskabel

X

 

X

 

Controleer stationair toerental en CO gehalte

X

X

X

X

Vervang het luchtfilterelement

 

 

X

 

Vervang de bougies

 

 

X

 

Controleer de verlichting (ook richtingaanwijzers ,remlicht etc.)

X

X

X

X

Stel de koppeling en koppelingskabel bij

X

 

X

 

Smeer de koppelingskabel en de hoofd/zijstandaard

 

X

X

 

Vervang de versnellingsbakolie, eindaandrijving en voorvork

X

 

X

X

Maak de snelheidssensor schoon

X

 

X

X

Controleer de wielen en banden

X

X

X

X

Controleer het remsysteem op lekkages en remvloeistofniveau (voor en achter) (deze elk jaar vervangen !)

X

X

X

X

Controleer het remsysteem (blokken, schijven etc.)(voor en achter)

 

X

X

 

Controleer en stel bij de afstand van de ABS sensor (voor en achter)

X

X

X

 

Controleer en maak schoon de tandraden van de ABS (alleen K75 en indien aanwezig)

 

X

X

 

Controleer elektrische beveiliging zijstandaard (indien aanwezig)

X

X

X

 

Controleer en stel bij de lagers van het balhoofd

 

 

X

 

Controleer de aanhaalmomenten van de bouten en moeren

X

 

X

 

Controleer de vloeistofniveau in de accu

 

 

X

X

Controleer en vet in de accupolen

 

 

X

X

Smeer de raamgeleidingen met siliconen spray indien uw motor voorzien is van een elektrisch ruit

 

 

X

X

Lees de storing van de Motronic uit (alleen motoren met katalysator)

 

X

X

 

Controleer de functie van de koppeling en versnellingsbak

X

X

X

X

Controleer de remwerking inclusief werking ABS (indien aanwezig)

X

X

X

X

Controleer werking van het stuur (loopt dit soepel)

X

X

X

X

Controleer de instrumenten (inclusief verlichting)

X

X

X

X

Maak een proefrit

X

X

X

X

Vervang elke 40.000 km het brandstoffilter

Vervang elke 60.000 km de kunststof geleiders van de distributieketting

Download dit schema (76 kB PDF)

Inhoudsopgave

Onderhoudsgegevens BMW K75, K100 en K1100

950 +/- 50 rpm

950 +/- 50 rpm

Klepspeling (gemeten met koude motor)

Inlaat 0,15-0,20mm, uitlaat 0,25-0,30mm

Co niveau gemeten op 950 en 5300 rpm

2V: 2,0 +/- 0,5%4V: 1,5 +/- 0,5%

Bougies

Bosch X5DC, Beru 12-5 DU of Champion A85YC (alleen K100)
Voor andere merken kunt u ook nog even naar de modellenpagina gaan.

Ontstekings tijdstip

6° (of 0,24 mm) voor de top

Compressie

Goed:meer dan 10 bar
normaal:8,5 tot 10 bar
maximale differentie 0,5 bar

Motorolie

3,75 liter inclusief filter. Aanbevolen 20W50

Versnellingsbakolie

0,85 liter hypoid olie SAE 80 of 90, API GL5

Eindaandrijving olie

0,26 liter hypoid olie SAE 80 of 90, API GL5

Voorvorkolie

0,33 liter per buis (K75C/S, K100)0,36 liter per buis (K100RT/RS/LT)
0,28 liter per buis (voor sportvering)
0,35 liter linkst, 0,40 liter rechts (K75 vanaf 1992. En K1100)
Olie: standaard SAE 5 en sportvering SAE 10
Originele BMW service gegevens met een duidelijke overzicht. (Aangeleverd door Dick van Dee.) (68 kB PDF)

Koelvloeistof

2,90 liter (K75)
3,20 liter (K100)
3,40 liter(K1100)
40-50% Glycol

Speling koppelingshendel

2,0 +/- 0,5mm (K75)
4,0 +/- 0,5mm (K100)

Vrije lengte koppelingskabel (achterzijde)

75,0 +/- 1,0mm

Bandenspanning

Voor 2,25 bar, achter 2,50 bar (Standaard)
Voor 2,50 bar, achter 2,90 bar (met duo)
Voor 2,70 bar, achter 2,90 bar (met duo / 180 km/h en hoger)

Minimale dikte remblokken

1,5 mm

Dikte remschijven

4,3 - 4,4 mm, minimale dikte 3,5mm (2V models)
5,0 mm, minimale dikte 4,5 mm (4V models)

Inhoudsopgave


Artikel: ©Bert Meijerink 2006