Motor, Vervangen keerring pick-up bij een K100LT met zijspan

(Auteurs: Jo Weijers en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel kunt u lezen hoe Jo Weijers de keerring achter de pick-up heeft vervangen bij een K100LT met zijspan.

Wilt u het verhaal op papier, klik dan hier (29,7 kB PDF).

Bij deze wil ik Jo dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel.


Vervangen van de keerring achter de pick-up groep. (K100LT)

Het vervangen van deze keerring is betrekkelijk eenvoudig als het een solofiets betreft. Is echter een zijspan gemonteerd dan zou dit eerst gedemonteerd moeten worden voordat het distributie deksel weggenomen kan worden. Meestal is er een hulpframe gemonteerd en kan het deksel niet ver genoeg naar voren en wordt het alsnog een behoorlijke klus.

De keerring ging lekken na het laten vervangen van de distributieketting ondanks dat deze ook vernieuwd was.

Om deze keerring te vervangen zonder demontage van het distributie deksel kan men als volgt te werk gaan:

  1. Demonteer het T-vormig afdekplaatje van de pick-up groep, let op de kurken pakking.
  2. Plaats een merkteken op de grondplaat waarop de pick-up groep is gemonteerd, let op dat dit merkteken doorloopt op het carter. (Gebruik een kraspen)
    Dit merkteken maakt het eenvoudiger om de plaat later weer te monteren in de oorspronkelijke stand.
  3. Neem de 3 inbusboutjes m4 van de rotor los en leg de rotor terzijde, laat hem niet vallen of stoot er ergens mee tegen aan. De rotor kan slechts in één stand gemonteerd worden.
  4. Neem de afstel plaat weg. Ook deze kan slechts in één stand gemonteerd worden. De tekst “OT” (Bovenste dode punt) aan de voorzijde.
  5. Om de aanwezige keerring weg te nemen dien je 1 of 2 gaatjes van 2 mm in de keerring te boren en deze met behulp van 2 lange spaanplaatschroeven er uit te trekken. Met behulp van een tang heb je natuurlijk meer grip.
    LET OP! Het te doorboren materiaal is slecht 2 mm dik (rubber en metaal). De keerring is in totaal 7 mm dik en achter de ring op enige afstand bevindt zich het krukas tandwiel met distributie ketting. Met beleid boren voorkomt eveneens dat boorresten in het carter vallen de keerring is immers U-vormig. Als de punt van de boor erdoor is, is het ver genoeg.
  6. Het terugplaatsen van een nieuwe keerring vergt wat nauwkeurigheid en voorzichtigheid, hij moet recht ingebracht worden en mag niet te ver door geschoven worden.
  7. Hiervoor heb ik een rond metalen plaatje gemaakt met dezelfde vorm als de afstelplaat maar dan zonder V-vormig merkteken en 1 mm groter in diameter. Zie dwarsdoorsnede op foto 1.
    Het plaatje is 2mm dik, de rand ligt 2.5 mm hoger anders drukt het plaatje op de schijf die op de krukas is geplaatst voordat de keerring op de juiste plek zit. Ook de bevestigings gaatjes en het gaatje van de paspen moet aangebracht worden.
    Het paspengat kan ruim groter gemaakt worden daar het om de keerring te plaatsen geen functie heeft. De paspen in de as hoeft nu niet verwijderd te worden evenals de ring op de kop van de krukas, zij kunnen dus beide blijven zitten.
  8. De keerring heeft de maten 36*52*7. Gebruik een Viton keerring deze is namelijk hittebestendig tot 1800 C terwijl de gewone ring maar tot 1100 C komt. Gebruik de keerringen die BMW monteert niet, daar deze zeer gevoelig zijn, scheef inbrengen betekent onherroepelijk lekken. E.e.a heeft te maken met de uitvoering van de keerring.
  9. Smeer de keerring licht in met olie en plaats hem in de zitting.
    Om de keerring recht naar binnen te drukken gebruik je het onder 7 beschreven plaatje en de bevestigingsboutjes van de rotor. Draai de boutjes steeds even ver naar binnen en doordat het plaatje 1 mm groter is dan de zitting kan de keerring niet te ver naar binnen. Het plaatje blijft immers op de zitting rusten.
  10. Plaats de afstelplaat. Tekst “OT” zichtbaar en door de paspen slechts op een manier te plaatsen.
  11. Monteer de rotor.Hier geldt hetzelfde. Is slechts op een manier te plaatsen. Zet de rotor vast met de 3 inbusboutjes (aanhaalmoment 2.5Nm)
  12. Monteer de grondplaat. Let op de eerder aangebrachte merktekens. Op deze wijze hoef je geen rekening te houden met ontstekingstijdstip en/of krukas in OT. Alles wordt immers teruggeplaatst zoals het was gemonteerd. (Aanhaalmoment 3.5Nm)
  13. Twijfel je over de juiste timing dan kun je deze natuurlijk (laten) controleren met behulp van een stroboscoop. Je dient deze dan op cil 1 of 4 (K100) aan te sluiten.
  14. De stroboscoop dient op te lichten bij stationair toerental en een warme motor aan het begin van de V-vormige groef t.o.v. het merkteken in het carter (is 60 voor Bdp). Je kunt het beste met een spiegel werken, bij de ontwikkeling van dit blok moet BMW gedacht hebben dat het nooit meer afgesteld hoeft te worden.
  15. Plaats het “T” vormige deksel. (aanhaalmoment 6Nm)

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1


Artikel: ©Jo Weijers 2007 en Bert Meijerink 2007