Problemen na het vervangen van een transmissiedemper
Met mijn artikel wil ik duidelijk maken, dat je om er later niet een probleem bij te krijgen, het vervangen van de transmissiedemper
altijd moet combineren met het opnieuw goed (axiaal) fixeren van het grote kogellager.
Het verhaal is relevant voor K100's t/m 1988/1989. Daarna is het probleem verholpen. Vanaf die periode zijn de
oorspronkelijke transmissiedempers door exemplaren met 12 klinknagels vervangen. Gelijkertijd is het kogellager met borgrand geďntroduceerd en
dit lager past niet in het carter van een vroeger bouwjaar.
Hieronder een beknopt verslag van de problemen, die ontstonden, na
vervanging van de transmissiedemper. Alleen de hoofdpunten worden
genoemd:
- Bij demontage
van de carterpan (was nooit eerder geopend), bleek dat de veerring om
het grote kogellager met zeer veel borgmiddel in het kogellager en het
carter was gemonteerd. Alleen met veel beleid konden de carterhelften
worden gescheiden, waarbij de veerring de bindende factor was;
- De
transmissiedemper (6 nagels) vervangen door een gebruikt exemplaar met
12 nagels;
- Vervolgens een
nieuw kogellager met originele veerring gemonteerd + Loctite bearing
mount 641 op het lager. Verder geen borgmiddel toegepast;
- Carterhelften
met Loctite “Form a gasket” afgedicht; (Opm.: Niet gebruiken bij montage
(water/oliepomp)/carter. Met Drei Bond 1209 is daar een perfecte
afdichting verzekerd.)
- Na montage 500 km zorgeloos gereden. Na deze
zorgeloze kilometers trad het volgende probleem op: Bij gas geven was de
speling op het koppelingshandel minimaal. Bij afremmen op de motor was
de speling weer normaal. Dit bleef zich herhalen, alleen bij warme
motor;
- Na demontage
alles opgemeten om te zien wat de axiale verschuiving van het grote
kogellager veroorzaakte;
- De ring om het kogellager (foto 1) heeft een dikte van 1,68 mm, de groefbreedte in het carter (foto 2) is 1,75/1,76 mm en de groefbreedte van het kogellager is
2,05/2,06 mm;
- Een eenvoudig
rekensommetje geeft aan, dat de axiale verschuiving 0,3 mm is, nog
afgezien van de dempende werking van de olie;
- Ik
veronderstelde altijd, dat de perspassing van het lager/carter voldoende
was om het lager op zijn plek te houden. Niet dus;
- Vervolgens de zaken grondig aangepakt en een getrapte ring laten maken. (foto 3) De ring in 2 helften gezaagd, dit om
eenvoudige montage mogelijk te maken;
- De axiale
speling in het carter/kogellager is nu 0,01 mm;
- Nu, na 3 dkm
nog geen probleem met schuivend kogellager gehad.
Conclusie: De toegepaste mechanische vergrendeling, die BMW toepast om axiale verschuiving te voorkomen heeft een veel te grote tolerantie om het lager op zijn plek
te houden.
BMW loste dit probleem op om bij de eerste montage alle spelingen op te vullen met borgmiddel. Persoonlijk vind ik dit een misser van de eerste orde;
BMW onwaardig.
Met vriendelijke groet,
Frans Diekema
|
|