Eindaandrijving, Vervangen oliekeerring K75 / K100 2V

(Auteurs: Tonny Stevens en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel kunt u aan de hand van een fotoreportage lezen hoe Tonny Stevens de grote keerring van de eindaandrijving heeft vervangen.

Tonny heeft de gehele kardan gedemonteerd zoals ook wordt aangegeven in de verschillende boeken. Eventueel kunt u de keerring ook via de buitenzijde vervangen maar de kans op beschadigingen is dan wel groter.

Wilt u het verhaal (zonder foto's) op papier, klik dan hier (65 kB PDF).

Bij deze wil ik Tonny dan ook bedanken voor het schrijven en beschikbaar stellen van het artikel, de fraaie foto's en de genomen moeite.


Vervangen van de grote oliekeerring eindaandrijving K75 / K100

Het cardanhuis van mijn K 100 RT uit 1988 lekte olie. Hiervoor moest de grote oliekeerring - die over de as naar het achterwiel heen zit - van het cardanhuis vervangen worden. Het lijkt een groot en moeilijk karwei maar valt reuze mee!

Wat heb je nodig om deze klus te klaren:

  • Een wielmoersleutel;
  • Inbussleutels 5, 6 en 8 mm (het liefst van die dopsleutels voor op een momentsleutel);
  • Kunststof of rubberen hamer;
  • Elektrische verfstripper;
  • Momentsleutel.

Nieuwe onderdelen: (prijzen zijn van maart 2007)

  • Oliekeerring; (15 Euro)
  • O-ring; (5 Euro)
  • Koperen afdichtring voor aftapplug; (± 0,50 Euro)
  • 1 liter versnellingsbak / cardan. (15 Euro)
  1. Zet om te beginnen de motor in zijn eerste versnelling. Draai daarna de 4 wielbouten een paar slagen los. Dit gaat makkelijker als het wiel nog op de grond rust dan als de motorfiets op zijn middenbok staat.
  2. Zet nu de motorfiets op de middenbok. Om het achterwiel eruit te kunnen nemen, moet volgens de BMW Handleiding de kentekenplaathouder (of te wel achterspatbord) worden verwijderd! Ik heb gewoon onder de middenbok 2 metselstenen gelegd (foto 1) zodat het achterwiel hoger van de grond komt.
  3. Verwijder nu de 4 wielbouten en trek het wiel van de middencentrering af. Neem het wiel eruit. Tussen het wiel en de remschijf zit nog een stalen ring. Deze verwijderen graag.
  4. Draai de vulplug voor de cardanvloeistof los en tap de vloeistof af door onder het cardanhuis de aftapplug te verwijderen. Zet natuurlijk wel eerst een bakje onder de aftapplug.
  5. Om de remschijf te kunnen verwijderen, moet eerst de remklauw nog worden gedemonteerd. Draai daarvoor de 2 grote 8mm inbusbouten los waarmee de remklauw aan het cardanhuis vast zit. Leg de remklauw op de rechter voetsteun.
  6. Je hebt nu toegang tot de remschijf (foto 2). Deze zit vast met twee 5mm inbus boutjes. Draai de boutjes los en neem de remschijf weg.
  7. Nu heb je zicht op het deksel van het cardanhuis die vast zit met acht inbusboutjes. Ook zie je de keerring die vervangen moet worden en de wielas (foto 3). Nadat alle boutjes eruit zijn kan het deksel van het huis worden gehaald. Tik hiervoor met een kunststof- of rubberhamer tegen het deksel aan, zodat dit loskomt. Als je dit deksel wegneemt, zal ook de wielas met lager en kroonwiel uit het cardanhuis komen (foto 4).
  8. Tik nu met de kunststof/rubberen hamer de wielas met kroonwiel uit het deksel(foto 5). Aan de binnenkant van het deksel zit op de keerring nog een metalen ring. Neem deze eruit.
  9. Verhit nu het deksel met een elektrische verfbrander tot ongeveer 100 graden om de oude keerring makkelijker te kunnen verwijderen (foto 6).
  10. Zet een schroevendraaier aan de binnenkant van de keerring en tik deze dan met een hamer eruit.
  11. Pak nu de nieuwe keerring erbij en smeer deze met verse cardanvloeistof in. Leg de nog hete deksel van het cardan met de buitenkant op een gladde ondergrond (verbrand je vingers niet!!) en plaats de nieuwe keerring (met de holle kant boven) via de binnenkant in het gat. Met b.v. de steel van een hamer tik je de keerring op zijn plaats. De keerring mag niet uitsteken aan de buitenkant van het deksel (foto 7). De metalen ring mag weer terug op zijn plaats.
  12. Ga nu een kop koffie drinken zodat het deksel op een natuurlijke wijze kan afkoelen.
  13. Om het deksel zit nog een rubberen o-ring. Ook deze vervangen graag. Voor de kosten hoef je het niet te laten want ze kosten nog geen vijf euro. Als je het niet doet, zit je straks hoogst waarschijnlijk weer met een lekke cardan (foto 8)!
  14. Goed, vanaf nu gaan we de boel weer in elkaar zetten!
  15. Het gat van de nieuwe keerring en de wielas insmeren met verse cardanvloeistof, plaats de wielas met kroonwiel in de keerring en schuif deze er zo ver mogelijk in.
  16. Smeer de nieuwe o-ring (op de rand van het deksel) en de binnenrand van het cardanhuis in met verse vloeistof. Plaatst het deksel terug op het cardanhuis en draai de 8 inbusbouten er met de hand in.
  17. Draai de bouten kruislings iedere keer een hele slag aan. Het deksel zal gelijkmatig en recht aansluiten op het cardanhuis. Aandraaien tot 21 Nm.
  18. De remschijf kan weer gemonteerd worden. “Vast is vast” volgens mijn BMW dealer. Maak vervolgens de schijf schoon en vetvrij.
  19. De remklauw kan weer worden gemonteerd. Remklauwbouten aandraaien tot 32 Nm.
  20. Voordat we het achterwiel terug plaatsen, eerst die stalen ring over de achteras schuiven. De wielbouten kruislings aandraaien tot 105 Nm.
  21. Pomp nu enkele malen met de voetrem om de remblokken weer aan te laten grijpen op de remschijf.
  22. Vergeet niet om de cardan weer te vullen met versnellingsbak / cardanolie. Draai wel eerst de aftapplug met een nieuwe koperen afdichtring terug in het cardanhuis. Het beste kun je dat met nieuwe olie te doen, is die ook weer ververst. BMW schrijft hier Hypoid-transmissie-olie, API-klasse GL 5 voor met een viscositeit van 80W 90. De inhoud is 0,26 liter.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8


Artikel: ©Tonny Stevens 2007 en Bert Meijerink 2007