Eindaandrijving, Boutjes schijfrem cardan verwijderen

auteurs: Marco Boelis en Bert Meijerink


Algemeen

In onderstaand artikel kunt u lezen hoe Marco Boelis de vastzittende boutjes heeft verwijderd waarmee de remschijf op de cardan vast zit.

Aanvullende informatie kunt u vinden in deze forumbijdrage.

Bij deze wil ik Marco bedanken voor zijn bijdrage.


Boutjes schijfrem cardan verwijderen. (Auteur: Marco Boelis)

Wie zijn remschijf achter wil verwijderen wegens vervangen van een lekke keerring of om de remschijf te vervangen vreest de twee schroeven waarmee de remschijf vastzit. De M8x20 (inbus)bouten hebben een kleine binnenzeskant van slechts 5 mm. Volgens het BMW handboek zijn ze geborgd met Loctite 270. Dat is de beste in zijn soort en daar is die kleine 5mm zeskant niet tegen bestand bij het losdraaien. Ik heb een poging gedaan door het kroonwiel zo heet te stoken dat een natte vinger er vanaf stuiterde van de warmte. De inbus sleutel stond met verlengstuk in een boog, maar losgaan ho maar. Met een gesmeerde slagschroevendraaier en een 500 grams hamer sloeg ik na een mep de zeskant van de schroef rond. Dan blijft alleen uitboren over. Op foto 1 zie je het gedemonteerde cardan van mijn K1100 op de tafel van de kolomboormachine. Zorg ervoor dat de het cardan vlak legt en ondersteun met hout. (foto 1)

Met boor 9 mm boor je met een laag toerental zo diep dat de kop er net af gaat. Niet dieper! Een beetje snijolie boort makkelijker maar droog kan ook. Het is zacht materiaal.(foto 2)

Met een ijzerzaag zaag je in beide koppen een zaagsnede zo diep dat de op het kroonwiel uitkomt. Die is zo hard dat je daar niet in zaagt. Door de ijzerzaag bij een tweede zaagsnede schuin te houden en naar beneden te zagen maak je de zaagsnede zo breed dat je schroevendraaier die net zo breed als de schroef is, er strak in past. (foto 3)

Monteer 2 wielbouten en een of andere pen van 10mm in het gat van de reactiestang om het kroonwiel tegen draaien te blokkeren. Ik heb het vastgezet met tape zodat het op z’n plaats blijft als ik het loslaat. (foto 4)

Gebruik een gasbrander om het resterende stukje bout flink heet te stoken en de Loctite in poeder te veranderen zodat het z’n sterkte verkiest. Ik houd er een plamuurmes tussen om te voorkomen dat de vlam te snel met de achterliggende grote keerring in aanraking komt en in vlammen opgaat. In mijn geval moest ik het zo heet stoken dat de stoflip van de kroonwiel keerring verloren is gegaan. De rest van de keerring eronder keerring is dan ook overleden. Dat was geen probleem want die wilde ik toch preventief vervangen na 120000 km. Ik heb meteen de pignon keerring vervangen bij de dealer. Als je zelf de grote keerring met een schroevendraaier eruit wipt en de as van het kroonwiel waar de keerring draait netjes met korrel P600 schoon en glad schuurt kan de monteur de nieuwe keerring binnen 30 seconden monteren. Het vervangen van de keerringen duurt hooguit een half uur voor een ervaren monteur met de juiste BMW gereedschappen. Dat heb ik zelf geconstateerd. Laat je dus niet verrassen door een torenhoge rekening en andere spannende verhalen die veel geld kosten. Vraag vooraf desnoods hoe lang het gaat duren en wat de prijs is. (foto 5)

Als het resteren stuk bout voldoende heet is kan je het er zonder al te veel kracht uit schroeven. Moet je veel kracht zetten? Dan is het niet heet genoeg. Ik gebruik een MAPP gas brander. Die produceert serieus veel warmte en daarmee gaat het snel. Met een soldeerbrandertje kan het zomaar 10-15 minuten duren voordat het voldoende warm is. (foto 6)

Zoals je ziet komt de schroef eruit en liggen de witte Loctite resten ernaast.(foto 7)

Hier zie je dat de vorige monteur de volledige schroefdraad van Loctite had voorzien. Dat verklaart waarom de schroef waanzinnig vast zat.(foto 8)

De nieuwe schroeven zijn al voorzien van borgmiddel. Extra Loctite toevoegen is niet noodzakelijk. Totale waanzin de schroeven zo vast te zetten. De schijf kan gewn kant op als het wiel gemonteerd is.(foto 9)

Benodigde materialen voor mijn K1100 en veel andere types:

  • 1x Keerring pignon 35X47X7 33117665838;
  • 1x Keerring kroonwiel 85X110X10 33127663482 of 33121241938;
  • 2x Bout remschijf achter M8x20 34212330021.

Met vriendelijke groet,

Marco

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9


Artikel: ©Marco Boelis 2017