Carrosserie, Verstelbare spiegels K1200RS

(Auteurs: Johan Struijs, Ton Grafhorst en Bert Meijerink)


Algemeen

In de artikelen van Johan Struijs en Ton Grafhorst kunt u lezen hoe u verstelbare spiegels kunt maken op een K1200RS.

Aan de hand van foto's en een duidelijke tekening kunt u dit ook zelf maken.

Bij deze wil ik Johan en Ton dan ook bedanken voor het uitzoekwerk, het schrijven van de artikelen, aanleveren van de foto's en duidelijke tekening.


Verstelbare spiegels op de K1200RS (door Johan Struijs).

Ik rij sinds 3 jaar met veel plezier op mijn K 1200 RS.

Omdat mijn schuurdeur niet heel breed is had ik al een keer de originele BMW spiegels afgezaagd en ingekort.

De originele spiegels zijn op zich al een toevoeging die wat mij betreft misstaat op deze motorfiets. De kappen waar de knipperlichten in zitten moeten gewoon ontworpen zijn om spiegels te verbergen.

Na wat denkwerk en testen ben ik begonnen om zelf voor deze kappen spiegels te maken (bijkomend voordeel is dat ik werk bij een glasgroothandel).

Ik heb eerst met kneedkit een paar spiegeltjes gemonteerd om eens te kijken of er voldoende zicht was. Dat ging prima.

Vervolgens heb ik een verstelbare grondplaat gemaakt die dmv een inbusboutje goed te verstellen is. In bijgaande werktekening is te zien hoe ik een en ander in elkaar gezet heb.

Ik heb er al een hele tijd plezier van: misschien kunnen anderen er ook hetzelfde plezier aan beleven (het in elkaar knutselen is al een leuke bezigheid).

Met vriendelijke groet,

Johan

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4


Verstelbare spiegels op de K1200RS (Eerste serie 1997-2001, K589) (door Ton Grafhorst).

Hier kunt u mijn low budget doe het zelf oplossing voor spiegels aan de richtingaanwijzer units van een K1200RS vinden. Niet zo’n fraaie oplossing als die van Innoparts, maar door vrijwel iedereen zelf te realiseren voor minder dan € 30,- (foto 5,6 en 7).

Na enige tijd ben ik ook tot de ontdekking gekomen waarom BMW deze plaats niet heeft gekozen. Als solo rijder werkt het prima echter met een duo zie je vooral de knieen van de passagier.

Werkwijze:

  1. Bestel 2 stuks dode hoek spiegeltjes, bijvoorbeeld hier. Ik gebruik alleen het stelmechanisme en de plakker, de plastic spiegeltjes blijven over (foto 8).

  2. Bestel 2 stuks bar end spiegels (foto 9), bijvoorbeeld hier. Ik heb voor dit type (diameter 10cm) gekozen omdat deze volgens mijn informatie aan te minimale wettelijke afmetingen voor spiegels voor motorfietsen voldoen.

  3. Schroef het staafje van de bar end spiegels los en zaag het plastic blokje (foto 10) van achterkant van de spiegel af (foto 11). Het staafje en het blokje blijven over. Alle onderdelen zijn nu klaar voor montage.

  4. Bepaal de juiste plaats voor de spiegel op het huis van de richtingaanwijzer. Neem voor het gemak eerst de behuizing van de richtingaanwijzer los van de motor en schroef de achterkant, waar de spiegel aan moet komen, er af. Plak eventueel schilderstape op de behuizing zodat je er op kunt tekenen zonder het plastic te beschadigen (foto 12).

  5. Zet het kleinste onderdeel van het stelmechanisme voor de spiegel (het ‘mannetje’) vast op de behuizing van de richtingaanwijzers. Ik heb voor de zekerheid het kleinste deel van het stelmechanisme vastgezet met de meegeleverde plaktape en een boutje. Vervolgens kan de behuizing van de richtingaanwijzer weer in elkaar gezet en aan de motor bevestigd worden (foto 13).

  6. Zet het grootste onderdeel van het stelmechanisme (het ‘vrouwtje) vast aan de achterkant van spiegels. Dit zijn 2 bolle vlakken die door hun vorm maar een klein raakvlak hebben. Ik heb een ring geknipt (ongeveer 1cm breed) van dik en extra sterk dubbelzijdig montage tape om dit op een goede manier te bevestigen.

  7. Klik de spiegel aan zijn bevestiging en geniet van het resultaat. Bij mij trilt het geheel nogal bij stationair toerental, maar tijdens het rijden geeft het een goed beeld (foto 5,6 en 7).

Met vriendelijke groet,

Ton

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 10

Foto 11

Foto 12

Foto 13


Artikel: ©Johan Struijs 2012, Ton Grafhorst 2017 en Bert Meijerink 2012