Carrosserie, Schetsplaten K100 tot 85 vervangen door jongere uitvoering i.v.m resonantie van de uitlaat

(Auteurs: Ed Riethorst en Bert Meijerink)


Algemeen

Bij de eerste uitvoeringen van de K100 (t/m ongeveer half 1985) kon door de ophanging van de uitlaat aan de schetsplaat een resonantie ontstaan. Dit heeft men bij jongere uitvoeringen opgelost door een nieuw type schetsplaat waarbij de uitlaat via een silent block is opgehangen.

Hieronder kunt u lezen wat u moet doen om het oude type schetsplaten te vervangen door het nieuwe type.

Bij deze wil ik Ed dan ook bedanken voor zijn bijdrage en het aanleveren van de duidelijke foto's.


Vervangen schetsplaten

Hallo allen,

Ik ben bezig geweest met de linker schetsplaat om deze aan te passen voor de uitlaat en ik moet zeggen het past net.

Er zijn wat foto's gemaakt en zal in het kort beschrijven wat ik gedaan heb.

De bestaande uitlaat beugel is aangepast zodat de koffer beugel erop past. de beugel die op de nieuwere uitlaten zit is namelijk anders, maar het voorste gat zit bijna op dezelfde plek. (Foto 1)

Eigenlijk zit de uitlaat nu een beetje onder spanning maar ja ik kreeg de uitlaatklem natuurlijk met geen mogelijkheid los.

Zoals je op de verschillende foto's kunt zien heb ik de uitlaat beugel niet helemaal afgeslepen om te voorkomen dat deze afscheurd en om terug te kunnen naar de oude situatie mocht het niet bevallen met de nieuwe platen.

Naast het feit dat u de ophanging van de uitlaat dient aan te passen moet u er ook rekening mee houden dat u een andere schakelaar nodig bent voor het remlicht op de rechter schetsplaat. De bedrading van de schakelaar is even lang dus dat past precies. De oude schakelaar kan worden hergebruikt als voorrem schakelaar maar dan is wel de bedrading te kort. Het rempedaal en de stift van de rempomp moet wel opnieuw afgesteld worden.

Het los krijgen van de pen waarmee de voetsteun aan de houder zit is wel een ramp. Ik heb de buitenste stukken eraf geslepen, toen de houder uit elkaar gebogen en de voetsteun verwijderd. Daarna het achter gebleven deel van de pen met een kolomboormachine met een 6 mm boor uitgeboord (om te voorkomen dat het gat te groot word als het boren niet helemaal in het midden zit) ik heb de pen niet helemaal doorgeboord en dus een klein stukje laten zitten om vervolgens de resten van de oude pen met een doorslag eruit te slaan.

Vervolgens de houder weer terug gebogen en een RVS M8 inbusbout met een lang stuk zonder schroefdraad (Foto 9) op lengte gemaakt zodat die als nieuwe pen kan dienen. Je kunt natuurlijk ook een originele pen bestellen en gebruiken. Op deze manier kun je de oude achterste voetsteunen hergebruiken, hoewel het natuurlijk beter zou zijn om ook deze te vervangen door het nieuwe type.

Als laatste wil ik nog even vermelden dat de schroefdraad in de kofferbeugels uitgeboord is zodat er nu een M6 bout zo door kan.

Met vriendelijke groeten,

Ed


Aanvullende stappen

Ik was niet gelukkig met het feit dat de uitlaat nu best wel onder spanning opgehangen moest worden. Dit resulteerde namelijk in rammelen en trillen van de zijstandaard. Daarom heb ik een modificatie bedacht. Daarnaast heb ik het uitlaat schild definitief verwijderd want dit blijft trillen en lawaai maken.

Ik heb de bestaande bout uit het silentblock verwijderd (Foto 10), welke met een soort spievertanding in het plaatje zit. Vervolgens een M8 bout met zeskant kop van de buitenkant van de uitlaat naar binnen geplaatst (Foto 11 en 12). Dit kost enig geweld maar het kan. Daarna een M8 ring en moer erop gedraaid en vastgezet, toen daarop een M8 ring en het silentblock met een M8 ring en M8 borgmoer erop gezet maar nog niet definitief vastgezet. De bevestiging zit nu eigenlijk andersom dan origineel.

Als voorlaatste stap wederom de kofferbeugel erop en de afstandsbussen ertussen en het geheel met M6 bouten en borgmoeren vastzetten. Als laatste de M8 bout van de uitlaat vastgezet.

Nu hangt de uitlaat vrijwel op dezelfde plaats als met de oude schetsplaten en hangt dus niet meer onder spanning.

Met vriendelijke groeten,

Ed

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 10

Foto 11

Foto 12

Foto 13


Artikel: ŠEd Riethorst 2011 en Bert Meijerink 2011