Carrosserie, Elektrisch ruit op een K75 / K100 (van een K1100LT)

(Auteurs: Marcel Feringa en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel kunt u lezen hoe Marcel Feringa een elektrisch ruit van een K1100LT op zijn K75RT heeft geplaatst. Deze actie geld ook voor een K100LT/RT.

Wilt u het artikel bij uw ombouwklus dan vindt u het hier in PDF formaat op papier: Bekijk / download verhaal. (0,6 MB PDF).

Bij deze wil ik Marcel dan ook bedanken voor het schrijven van het artikel en het aanleveren van de duidelijke foto's.


Montage van een elektrische ruit op een K75RT

Het monteren van een elektrische ruit van een k1100LT (ex. Overheidsfiets) is op zich best te doen, al kom je hier en daar wel wat haken en ogen tegen, dit omdat een 3 cilinder k75 de kuip een paar centimeter verder naar achteren heeft staan dan een k1100 4 cilinder , en dat het cockpit (dashboard) met het stuur mee draait.

Als je van plan bent een gebruikte ruit aan te schaffen, zorg dat je hem helemaal compleet krijgt, denk ook een bevestiging schroeven, klemmen, en bekabeling. Die ik aangeschaft heb, kwam van een fiets waar de bekabeling vast in de complete kabelboom zat verwerkt, en op mijn verzoek heeft de verkoper alle stekkers, en de relaisvoet van de originele bekabeling afgeknipt (zorg er wel voor dat er minimaal 5cm snoer aan de stekkers blijft zitten, anders word het erg lastig om er weer een kabelboompje van te maken).

Na wat knip en plakwerk (solderen en krimpkous) is dit (foto 1) mijn kabelbundeltje geworden. Uiteraard moet je wel je K hier en daar wat demonteren (foto 2) om te kunnen passen en meten hoe lang de bedrading moet worden.

Een heel duidelijk schema vond ik op een Duitse site: K-Technik, Scheibe, maar ook best veel informatie heb ik weggehaald van de BMWK website.

Wat ik eerst heb gedaan is de elektromotor van het geheel afhalen en alle kabels goed gangbaar maken (en dit was echt nodig) en smeren, het motortje en micro schakelaars schoongemaakt en getest, want het is balen als je alles hebt gemonteerd, en het werk niet, kun je alles weer los halen. En met het zelf gemaakt kabelbundeltje, samen met een losse accu , kun je prachtig testdraaien.

Wat ik al gelezen had op de site van Bert Meijerink, was dat de buisjes (foto 3), waar de kabels doorheen lopen, niet bij het bestaande kruis (bovenste kuipsteun, gewei) langs passen, en je met behulp van een boor, zaag en Dremel er een stukje (foto 4) weg moet halen. ( vast gedeelte van de elektrische ruit op je kuip leggen, met een stift aftekenen, en slijpen, passen, slijpen, weer passen, weer wat weg slijpen, net zolang totdat de buisjes vrij liggen van het kruis. Zorg wel dat je alles goed met oude lakens o.i.d. inpakt, want overal komt metaalslijpsel te liggen, en een dagje in de regen rijden verandert je mooie K75 in een roestbruin object.

Ik zelf heb tussen de kuip en het vaste gedeelte van de elektrische ruit dubbelzijdig schuimtape van 3m geplakt, om lakbeschadigingen en trillingen tegen te gaan. Waar ik ook achter kwam was dat de bevestigingsgaten in de kuip niet helemaal overeenkomen met de gaten van het vaste gedeelte (foto 5), dus ook de gaten in de kuip wat bijgevijld. Pas op met het monteren van te lange bouten, dat je niet de schroefdraadbusjes kapot draait.

Op de K75 heb ik een paneelschakelaar gemonteerd, was erbij en voldoet prima, wil je helemaal gemak, kun je ook opzoek gaan naar een stuurschakelaar.

Spanning voor het leeslampje heb ik van het stadslicht afgetakt, spanning om je ruit te voeden van een losse stekker (foto 6) die in de relaisbox zit (onder de tank.) Up en down relais heb ik achter het rechter luidsprekertje geplaatst, met een zelf gebogen steuntje echter de opbergvak steun. Goed opletten dat je de bekabeling goed geleidt, zodat deze nergens kan doorschuren, en dat alles gezekerd is ( zie schema foto 7).

Het tweede probleem is het dashboard, die bij het draaien van het stuur tegen de binnenkuip aankomt. Eigenlijk moet het cockpitje een klein beetje hoger/steiler (foto 8) komen te staan, probeer niet de steun te verbuigen, lukt niet, en een grote kans op scheuren van het aluminium. Hiervoor heb ik 4 aluminium plaatjes van 2*2 cm gemaakt, 5 mm dik (foto 9 en 10), en deze heb ik schuin afgefreesd, tot 2mm, gat van 7mm erin en de stand van het cockpitje is een paar graden veranderd, waardoor alles vrij loopt.

Alles met elkaar kost het best wel tijd, en moet je ook de tijd nemen om alles netjes te monteren, maar als het dan ook klaar is heb je een heel andere motor.(foto 11)

Succes,

Marcel

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

Foto 9

Foto 10

Foto 11


Artikel: İMarcel Feringa 2010 en Bert Meijerink 2010