Een verschijnsel wat niet of nauwelijks voorkomt bij de 4 cilinder modellen van de K-serie maar wel bij de K75 is een (na)ploffende uitlaat.
Dit fenomeen hoort specifiek bij de K75 en komt hoofdzakelijk voor tijdens het terugdraaien van het gas.
De LE-jetronic (injectiecomputer of ECU) moet er voor zorgen dat de brandstoftoevoer tijdens het terugdraaien van het gas volledig gestopt wordt. Echter door een naijl effect belandt er soms nog een fractie benzine in de uitlaat wat dan het ploffen veroorzaakt.
Een ploffende uitlaat is dan ook niet een probleem maar een (sportief klinkende) eigenschap van de K75. Aan deze soms lichte ploffen hoeft dan ook niets gedaan te worden.
Echter deze ploffen mogen geen luide knallen laat staan steekvlammen zijn. Ook mag het niet gebeuren tijdens het optrekken want dan is er namelijk wel wat aan de hand zal de motor opnieuw afgesteld moeten worden.
De drie hoofdoorzaken (van extreem ploffen) zijn in dat geval dan ook meestal:
1 Niet goed functionerende gasklepstandsensorDe gasklepstandsensor is te vinden aan de achterzijde van de as die de gaskleppen bedient. Het is het door een rode pijl aangegeven zwarte
kastje op de foto's 1 & 2. Voordat de gasklepstandsensor onder handen wordt genomen dient allereerst de gaskabel gecontroleerd te worden en wel op de volgende punten omdat deze soms zeer vervelende storingen kunnen veroorzaken:
Controleer als volgt of de gasklepstandsensor goed functioneert. Dit is niet ingewikkeld en gaat als volgt:
Is deze klik niet te horen stel dan allereerst de gasklepstandsensor opnieuw af en wel als volgt:
Mochten er nu nog problemen zijn met de gasklepstandsensor dan kan het probleem zich bevinden in de gasklepstandssensor zelf. Normaal gesproken moet de gasklepstandssensor echter geheel vervangen worden mocht deze defect zijn. Mocht u er echter bijna zeker van zijn dat de gasklepstandsensor defect is dan kunt u proberen deze te openen. Het binnenwerk kan dan schoongemaakt worden met alcohol of contactspray. Deze middellen nadien wel weer ‘wegdeppen’ of wegblazen zodat er geen restanten achterblijven. Gebruikt zijn deze schakelaars echter ook goed te verkrijgen. 2 Lekke uitlaat of problemen met de aangevoerde lucht na de luchtmassameterOok een lekke uitlaat of problemen met de aangevoerde lucht kunnen ploffen veroorzaken. Controleer als volgende stap dan ook deze delen op lekkage. 3 Niet goed afdichtende in/uitlaatkleppenMochten de hierboven aangedragen methoden niet leiden tot een oplossing van het probleem dat zou de hierop volgende punt van aandacht zijn de in/uitlaatkleppen. Om dit te controleren kan de compressie gemeten worden. |
|
Artikel: Bert Meijerink 2006