Brandstofsysteem, Ploffende uitlaat K75

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Een verschijnsel wat niet of nauwelijks voorkomt bij de 4 cilinder modellen van de K-serie maar wel bij de K75 is een (na)ploffende uitlaat.

Dit fenomeen hoort specifiek bij de K75 en komt hoofdzakelijk voor tijdens het terugdraaien van het gas.

De LE-jetronic (injectiecomputer of ECU) moet er voor zorgen dat de brandstoftoevoer tijdens het terugdraaien van het gas volledig gestopt wordt. Echter door een naijl effect belandt er soms nog een fractie benzine in de uitlaat wat dan het ploffen veroorzaakt.

Een ploffende uitlaat is dan ook niet een probleem maar een (sportief klinkende) eigenschap van de K75. Aan deze soms lichte ploffen hoeft dan ook niets gedaan te worden.

Echter deze ploffen mogen geen luide knallen laat staan steekvlammen zijn. Ook mag het niet gebeuren tijdens het optrekken want dan is er namelijk wel wat aan de hand zal de motor opnieuw afgesteld moeten worden.

De drie hoofdoorzaken (van extreem ploffen) zijn in dat geval dan ook meestal:

  1. Een niet goed functionerende gasklepstandsensor;
  2. Een lekke uitlaat of problemen met de aangevoerde lucht na de luchtmassameter;
  3. Niet goed afdichtende in/uitlaatkleppen.

1 Niet goed functionerende gasklepstandsensor

De gasklepstandsensor is te vinden aan de achterzijde van de as die de gaskleppen bedient. Het is het door een rode pijl aangegeven zwarte kastje op de foto's 1 & 2.
Deze gasklepstandsensor dient er voor om bij een toerental boven 2000 toeren per minuut er voor te zorgen dat de brandstofinjectie gestopt wordt als het gas wordt dichtgedraaid.

Voordat de gasklepstandsensor onder handen wordt genomen dient allereerst de gaskabel gecontroleerd te worden en wel op de volgende punten omdat deze soms zeer vervelende storingen kunnen veroorzaken:

  1. Controleer of er geen knikken in de gaskabel zitten en dat deze soepel loopt;
  2. Controleer of de afstelling goed is. De vrije speling van de buitenkabel en de onderste kabelaanslag moet zodanig ingesteld zijn dat deze 0,5 - 1,0 mm als de gasgreep echt gesloten is.
    Is dit niet het geval dan dient de vrijer speling eerst afgesteld te worden met de stelbout bij de gasgreep (foto 3) zodat deze correct is.

Controleer als volgt of de gasklepstandsensor goed functioneert. Dit is niet ingewikkeld en gaat als volgt:

  • Met een niet draaiende motor moet het gas langzaam voorzichtig open gedraaid worden.
  • Als de gaskleppen net gaan bewegen moet er een zachte klik hoorbaar zijn ter indicatie dat de schakelaar ingeschakeld wordt.
  • Bij het weer dicht draaien van het gas moet deze klik ook hoorbaar zijn.

Is deze klik niet te horen stel dan allereerst de gasklepstandsensor opnieuw af en wel als volgt:

  • Laat de iemand de gasgreep zodanig vasthouden zodat de vrije speling van 0,5-1,0 mm net niet aanwezig is.
  • Draai nu de twee stelschroeven van de gasklepstandsensor los en verdraai deze tot de klik weer is te horen op dit punt.
  • Zet daarna de twee schroeven weer vast en test opnieuw op de hierboven beschreven manier of de gasklepstandsensor nu wel goed functioneert.

Mochten er nu nog problemen zijn met de gasklepstandsensor dan kan het probleem zich bevinden in de gasklepstandssensor zelf. Normaal gesproken moet de gasklepstandssensor echter geheel vervangen worden mocht deze defect zijn.

Mocht u er echter bijna zeker van zijn dat de gasklepstandsensor defect is dan kunt u proberen deze te openen. Het binnenwerk kan dan schoongemaakt worden met alcohol of contactspray. Deze middellen nadien wel weer ‘wegdeppen’ of wegblazen zodat er geen restanten achterblijven.

Gebruikt zijn deze schakelaars echter ook goed te verkrijgen.

2 Lekke uitlaat of problemen met de aangevoerde lucht na de luchtmassameter

Ook een lekke uitlaat of problemen met de aangevoerde lucht kunnen ploffen veroorzaken. Controleer als volgende stap dan ook deze delen op lekkage.

3 Niet goed afdichtende in/uitlaatkleppen

Mochten de hierboven aangedragen methoden niet leiden tot een oplossing van het probleem dat zou de hierop volgende punt van aandacht zijn de in/uitlaatkleppen. Om dit te controleren kan de compressie gemeten worden.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3


Artikel: Bert Meijerink 2006