Accessoires, Tomtom op een BMW met RT/LT kuip en electrische ruit

(Auteurs: Aad van Breugel en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel is te lezen hoe u een TomTom kunt plaatsen op een K serie met RT/LT kuip welke is voorzien van een elektrisch ruit.

Wilt u het verhaal afdrukken: Bekijk / download verhaal. (0,7 MB PDF).

Bij deze wil ik Aad bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de vele fraaie foto's.


TomTom op BMW K75RT

Geachte forumleden, als mooi weer rijder maak ik graag tochten. Een kaart vind ik niet zo praktisch en een routerol eigenlijk ook niet. Je kunt natuurlijk een voor de motor gemaakt navigatieapparaat kopen, echter deze zijn stevig aan de prijs. Verder heb ik een TomTom voor de auto dus waarom gebruik ik deze ook niet op de motor? Ik ben geen fan van een navigatie op het stuur omdat er sprake is van hoogfrequente trillingen en ik denk dat dit niet bevorderlijk is voor de electronica van het apparaat. Verder moet je je blik nogal ver afwenden van de weg als je erop wilt kijken en dat doe je regelmatig, niet waar? De enige logische plaats die overschiet is naar mijn mening dus de kuip, vrijwel geen trillingen en de navigatie zit redelijk in het zicht. Nu ben ik geen voorstander van overal gaten boren in de kuip, maar dit kan nu eenmaal niet anders.

Na de binnenschil los gemaakt te hebben, gekeken voor een “logische” plaats van bevestiging, de stoute schoenen aangetrokken en een gat geboord van 6 millimeter. (foto 1) Een rvs imbus met ring aan de binnenzijde geplaatst en daarbij eerst in deze ring een inkeping gemaakt met de ijzerzaag omdat deze anders niet past en het is toch wel fijn als je aan de binnenzijde ook een beetje draagvlak hebt.

Daarna aan de buitenzijde een onder een hoek afgezaagd afstandsbusje geplaatst met daarop een ring die weer onder de richterhouder valt om zo ook wat meer draagvlak te creeren. Als de richterhouder onder een hoek staat is de TomTom beter af te lezen.

Ook voor de voeding zal een gat gemaakt moeten worden. Ik heb een bestaand gat gebruikt dat al in een schakelaar zat toen ik deze motor kocht. Ik gebruik de voeding van de kuipverlichting voor de voeding van de TomTom [ik gebruik deze verlichting toch nooit]. Voordeel is dat de stroomvoorziening dan tevens over het contact loopt en over de verlichtings schakelaar. Dus geen licht voeren betekent niet bijladen. Hou er wel rekening meer dat een auto TomTom niet waterdicht is dus als het regent , niet gebruiken!

Voor deze wijze van bevestiging heb je nodig:

  1. een richter houder [deze kocht ik als onderdeel van een fietsstuur houder op internet];
  2. een richterhouder voor je TomTom [ik kocht deze via eBay in Duitsland] (Let wel deze houder heeft een rubberen knop die de TomTom opsluit, het is natuurlijk voor eigen verantwoording, maar ik ben de TomTom nog niet verloren, hij zit stevig vast.);
  3. voedingskabel voor je TomTom [met een haakse usb aansluiting via eBay Engeland];
  4. imbusbout 6 mm [ik heb deze lengte op maat geslepen];
  5. een zelfborgende moer [deze valt in de richter houder en hierdoor kan de handel niet lostrillen].

Voor deze handel was ik een kleine 25 euro kwijt.

Zie verder de foto’s , want 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

vr.gr. en veel [K]ilometers toegewenst.

Aad.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1, het 6 mm gat

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2, de 6 mm rvs bout

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3, de richter houder met bus

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4, de richter houder met TomTom

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5, de richter houder onder een hoek

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6, de uiteindelijke bevestiging

Foto 7, de voeding

Foto 8, en zo ziet het er uit

Foto 9, de haakse USB stekker


Artikel: ©Aad van Breugel 2010 en Bert Meijerink 2010