K-speciaal, K100 Diesel


Algemeen

Regelmatig bouwen mensen hun motoren om naar eigen wensen en inzicht.

Op bijgaande foto's ziet u de K100 met dieselmotor van Jacob Gjaltema die geheel legaal rond mag rijden.

De van oorsprong viercilinder K100RS uit 1987 is nu voorzien van een 1.0 liter 3 cilinder diesel (zonder turbo) uit een Daihatsu Charade.

Vanzelfsprekend past alles niet 1 op 1 en kunt u zich misschien voorstellen hoeveel werk dit geweest moest zijn. Jacob heeft bijvoorbeeld het vliegwiel van de Daihatsu uitgedraaid zodat de koppeling van de bmw erin past.

Een ander "meesterstuk" is natuurlijk het zelfgemaakte tussenhuis tussen de versnellingsbak en de dieselmotor (foto 1). Een een lastige klus om de uitlijning goed te krijgen. (Zeker als je er over nadenkt dat BMW daarmee zelf eens een enkel probleempje mee heeft gehad.)

Omdat de ingaande as van de bak +/-50 mm rechts van het midden staat moest ook het blok schuin geplaatst worden omdat anders de kop niet tussen het frame zou passen. Ter compensatie van het extra gewicht aan de rechterzijde door deze excentrische plaatsing van het motorblok zitten de accu en dynamo links nu aan de linkerzijde gemonteerd.

Jacob zoekt nog een andere eindoverbrenging omdat de motor erg veel toeren moet maken. De kruisnelheid is nu 108 km/h bij 4000tpm in de vijfde versnelling. De kardan heeft nu een overbrengingsverhouding van 1:2,82 en hij zoekt iets met een verhouding van 1:2. Mocht iemand een idee hebben dan houd hij zich van harte aanbevolen en kunt u hem bereiken op onderstaand mailadres.

Wilt u wat constructie tekeningen zien: Download tekening nu. (66 kB PDF)

Heeft u vragen en wilt u Jacob persoonlijk benaderen: E-mail Jacob Gjaltema .

Bij deze wil ik Jacob dan ook bedanken voor het beschikbaar stellen van de foto's en informatie.

Met vriendelijke groet,

Bert

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4