Op de uitlaat van de motor kan soms een hardnekkige bruine aanslag komen te zitten.
Vaak wordt er gepoetst met alleen een middel als Scotch Brite met een soms tegenvallend resultaat.
In het onderstaande artikel van Gied Plummen kunt u echter lezen hoe deze hardnekkige aanslag op een makkelijke manier verwijderd kan worden en welke een uitlaat oplevert die er weer uitziet als nieuw.
Bij deze wil ik Gied dan ook bedanken voor zijn bijdrage.
RVS - Chroom reinigenHallo, Hierbij mijn oplossing waarmee ik goede ervaringen heb opgedaan betreffende het schoonmaken en houden van alle RvS- of verchroomde uitlaten en uitlaat pijpen. Om deze onderdelen te reinigen gebruik ik een RvS beits. (foto 1) Deze RvS beits wordt ook wel toegepast in las en constructiebedrijven die RvS lassen. De beits wordt hier gebruikt om de gelaste onderdelen er weer als (nieuw) RvS te laten uitzien. Veiligeheidshalve dienen in verband met de hoge zuurgraad van de RvS-beits beschermende handschoenen gedragen te worden. De werkwijze is als volgt:
Zelf heb ik ooit eens deze beits via een constructiewerkplaats gekregen dus kan niet aangeven of dit op een andere manier goed is te verkrijgen. Het merk: is ANTOX 71 E Het wordt wel regelmatig aangeboden op internet en ANTOX 71 E ingevoerd in een zoekmachine levert al snel resultaat op. Met de vriendelijke groeten, Gied Plummen Aanvullende informatie door Bart Bakkeren In Nederland is de distributeur Laskar. Antox 71E is helaas alleen in 2 kg verpakking leverbaar (veeel meer dan je nodig hebt). Het kost €56: erg veel geld. Wel zeker zijn geld waard. Laskar levert niet rechtstreeks aan partikulieren. Je kunt het kopen via automaterialen winkels. Als je Laskar mailt helpen ze goed om het dichtsbijzijnde verkooppunt te achterhalen. Bestellen en leveren ging in 1 dag. Over het resultaat: bij mij ging de blauwzweem er niet af. Wel alle andere aanslag. Groet, Bart |
|
Artikel: ©Gied Plummen 2006 en Bert Meijerink 2006