Extra, SIGMA fietscomputer op de motor

(Auteurs: Kees Roozemond en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel van Kees Roozemond kunt u lezen hoe u een fietscomputer op uw motor kunt monteren.

Bij deze wil ik Kees bedanken voor het artikel en de foto's.


Montage fietscomputer

De SIGMA fietscomputer is uiterst geschikt om als extra of vervangende snelheidmeter op de motor dienst te doen te meer daar deze snelheden tot boven de 220 km/uur aankan. Afhankelijk van het type fietscomputer heeft u dan een dagteller, klok, gereden tijd, maximum snelheid.

Deze beschrijving behandelt niet de gehele montage, dit wordt elders op het internet voldoende beschreven. Een goed voorbeeld (met foto's) hiervan is de (Engelstalige) Website van Phil Billingsley.

Voor de K 75 / 100 heb ik een afwijkende montage van de magneet op/aan het wiel gebruikt. In plaats van de meest gebruikte methode om de/een magneet op het wiel te lijmen, monteer ik de bijgeleverde magneet op een stukje van een fietsspaak.

Op foto 1 kunt u zien in welke vorm de fietsspaak gebogen dient te worden en hoe de magneet is gemonteerd. Het buigen van de 'rechte' gedeelten is goed te doen in een bankschroef. Het ronde gedeelte wat later achter de bout van de remschijf wordt gestoken heb ik gedaan door deze te buigen om een bout.

De bewerkte fietsspaak kan nu geklemd worden onder één van de moeren waarmee de remschijven aan het wiel gemonteerd zijn. (foto 2)

Het voordeel van deze montage is:

  • Mechanische bevestiging;
  • Magneet bevindt zich dicht bij de steekas waardoor de middelpuntvliedende krachten geringer zijn.

Deze methode gebruik ik al enkele jaren probleemloos. Ook verschillende rijders uit het forum van de Flyingbrick hebben deze methode met succes toegepast.

De verbinding tussen de sensor en de computerhouder zal verlengd moeten worden. Hiervoor kan standaard platte twee-aderige kabel gebruikt worden. Voor een nette en degelijke constructie kunnen/moeten de soldeerverbindingen afgewerkt worden met krimpkous (foto 3) wat bijvoorbeeld bij iedere elektronica winkel is te verkrijgen.

De sensor is een reedrelais, een soort schakelaar die als de magneet langs komt kortstondig sluit.

Kalibreren van de fietscomputer:
Hiervoor gebruik ik als referentie de hectometerpaaltjes langs de kant van de weg. Als je de afwijking weet van je originele snelheidsmeter, heb je nog een referentie.

Extra: Testen van de originele snelheidmeter:
Op de volgende (Engelstalige) link beschrijft Frans Schrauwen hoe je de originele snelheidsmeter kunt calibreren. Op deze manier heb ik het gedaan, kalibreren zonder een meter te rijden.

De snelheid gaf aan 61/62 km/uur (correct zou zijn 60 km/uur). Na 10 minuten gaf de dagteller als afstand exact 10,0 km aan.

Aanvulling Hans Veenendaal

Al jaren maak ik gebruik van een sigma fietstellertje op de motor , vooral handig als je met zijspan rijd (afwijkende wielmaat).

Het grootste probleem wat ik altijd ondervond was het verlengen van de kabel, die na verloop van tijd toch altijd weer kapot ging , meestal op de soldeer verbinding.

Surfend over het internet kwam ik bij Louis.de een sigma tellertje (€ 20,- in 2008) tegen speciaal voor de motor, met een extra lange kabel. (foto 4).

De opnemer heb ik met twee tie-wraps aan de onderpoten bevestigd en het magneetje aan de schijf gelijmd (foto 5).

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5


Artikel: ©Kees Roozemond 2006 en Bert Meijerink 2006