demontage tank en leidingen

Voor vragen over de brandstof(voorziening)van de K1 - K75 - K100 - K1100 kunt u hier tercht.

Moderators: teacher, bertmeijerink, stig

Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 aug 2009, 15:09
Locatie: Almelo, the Netherlands
Contacteer:

demontage tank en leidingen

Bericht door dj.verhulst »

Ik ga binnen kort de K 75 (RT) de tank los halen om te spuiten,, maar ondanks dat ik de tank eerst redelijk leeg zal rijden je houd altijd een laag benzine over.

nou vroeg ik me af als ik de twee borgvestigingen los gehaald heb bij het zadel,, als de slangen los gaan van de tank richting injectie systeem ,, omdat er geen tank kraan op zit , lopen ze toch gewoon leeg ???
en ik lees over rest druk in het systeem , zodra het contact af staat zakt die druk toch redelijk snel ??

er zitten als het goed is de persleiding van de pomp in de tank en de retour leiding, als aan sluiting aan de tank ?


zat te denken om gelijk dingen als luchtfilter te checken en benzine filter,, die laatste is toch niet mogelijk te inspecteren op vervuiling ?

mijn indruk is dat de benzine pomp best wat geluid maakt,,, is dat de zwanenzang van die dingen ??
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Taedet
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 jun 2010, 15:38
Locatie: Heerenveen

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door Taedet »

Het lekken valt best mee, zelfs met meer dan halfvolle tank. Je kunt als je je er zorgen over maakt de pijpjes aan de tank afsluiten met bv een kurk waar je een gaatje in geboord hebt, of een stukje benzineslang die je in een U aan beide pijpjes zet.

Overdruk heb ik nooit last van gehad, benzinefilter vervangen samen met de andere filters, bougies, lucht en olie. Als je dan ook de vloeistoffen vervangt heb je een redelijke onderhoudsbeurt weer gehad voor de rest van het jaar, of 10.000 km (wat maar eerst komt)
K75 & R1150GSA

Geluk is gelul met een K
Gebruikersavatar
paulva
Berichten: 2352
Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
Locatie: Zuid-Holland Zuid

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door paulva »

Als je de tank wilt verwijderen moet je eerst het brandstof systeem drukloos maken. Dit kan eenvoudig door de tank aansluiting (stekker met aanduiding "tank") los te nemen bij een draaiende motor. De pomp stopt en de motor slaat af. Deze stekker vind je achter het rechter zijkapje.
Benzine filter kan je eenvoudig wisselen, daar hoeft de tank niet voor te worden gedemonteerd. Wel eerst de tankdop demonteren (pas op voor vuil dat zich onder de rubberring heeft verzameld, dat wil je niet in de tank).
De slangen kun je als het systeem drukloos is veilig verwijderen, de pijpjes sluiten zelf af.
De benzinepomp van de K kan meer lawaai maken naar gelang de tank leger raakt.


Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 aug 2009, 15:09
Locatie: Almelo, the Netherlands
Contacteer:

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door dj.verhulst »

Bedankt,

Dus er zitten een soort klepjes in die als er gezogen worden pas open gaan ?

dit om het laatste uit de tank te krijgen. kan ik gelijk de tank aan de onderkant inspecteren . heb wel een 20 L jerry can staan,, heb nu 200 km gereden tank is nu over de helft leeg

de tanklogo's zijn zelfklevers ?
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Hans
Berichten: 687
Lid geworden op: 22 apr 2007, 11:11

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door Hans »

Het brandstofsysteem drukloos maken is de eerste stap en kan zoals aangegeven.
De pijpjes zouden volgens mij vanzelf af moeten sluiten.
Wat je eventueel kan doen, is de beide aansluitingen even met elkaar doorverbinden met een stukje benzineslang.

Met vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
paulva
Berichten: 2352
Lid geworden op: 31 aug 2006, 21:14
Locatie: Zuid-Holland Zuid

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door paulva »

De emblemen zijn zelfklevend en nieuw te koop bij b.v. De Knalpot.


Grtz., Paul.
Growing OLD is inevitable, growing UP is optional.
(Voorheen: kawasaki 550 Zephyr, K75RT, Yamaha XJ750Seca,K100RS,K1100LT '94, K75RT '96, Yamaha FJR1300A)

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
BMW R1200GS
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 4230
Lid geworden op: 21 aug 2006, 23:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door teacher »

Die twee pijpjes op de tank zijn aanvoer en retour. De laatste heeft een kogelventiel zodat er geen benzine uitloopt, de ander zit de brandstofpomp voor. Er zal wat benzine uitlopen, maar niet veel.

Overigens kan je de tank ook nog leeghevelen met een slangetje zodat alles eruit is.
K1600gt
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 aug 2009, 15:09
Locatie: Almelo, the Netherlands
Contacteer:

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door dj.verhulst »

bedankt voor de tips ,, ik vind de tip van met een stukje slang door verbinden erg slim, zeker als je de tank voor werkzaamheden eraf heb.
Nu wilde ik wel nieuwe logo's kopen omdat de oude verkleurd en verweerd zijn.

maar de aansluitingen zijn niet verschillend van diameter ,, dat is eigenlijk wel jammer
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 aug 2009, 15:09
Locatie: Almelo, the Netherlands
Contacteer:

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door dj.verhulst »

even een vraagje over de benzinetank.

een K75 (RT) heeft volgens de papier een 21L, het gemiddelde verbruikt zou tussen de 1 op 15 a 20 moeten zijn, zou zou betekenen dat je een 300 a 400 km ver komt.
maar met dit koude weet zal ie waarschijnlijk iets meer verbruiken schat ik in.

Maar aangezien ik de motor nog maar net heb en er een 225 km mee gereden zou je denken dat ik nog wel een stukje kan rijden.

heb net het tankslot mechaniek eens bekeken omdat het stroef ging,, een snufje wd40 doet wonderen, er loopt een soort stang door de tank heen en die ligt net gedeeltelijk boven het niveau. hoeveel zal er nog in zitten ?

waarom ga ik niet tanken,, heel simpel ik ga de tank en de rest van de motor spuiten.
en dat betekend dat de tank leeg moet en hoe minder er in zit voor ik ga beginnen hoe makkelijker.

en er komt iemand kijken, en dan gaan we bepalen hoe en wat.
en aangezien het weer kouder lijkt te worden ga ik minder ver & lang rijden.
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Taedet
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 jun 2010, 15:38
Locatie: Heerenveen

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door Taedet »

Je blijft toch altijd met een restje in de tank over. Waarom hevel je het er niet even met een slangetje uit? Hoef je ook geen (onnodige) kilometers te maken :?
K75 & R1150GSA

Geluk is gelul met een K
Gebruikersavatar
dj.verhulst
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 aug 2009, 15:09
Locatie: Almelo, the Netherlands
Contacteer:

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door dj.verhulst »

klopt d'r zal altijd wel een laagje overblijven ,, en ik wil stoppen voor ie droog staat om schade aan de pomp te voorkomen.
maar ik wil wel zo min mogelijk , is er een mogelijk heid dat ie de klep op de aansluiting tank weer open zet ?
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Gebruikersavatar
dreester
Berichten: 549
Lid geworden op: 11 jun 2010, 22:08
Locatie: Annerveenschekanaal

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door dreester »

misschien je tank ondersteboven houden als je hem eraf hebt? vulopening lijkt me groot genoeg om laatste restje eruit te krijgen. :wink:

Andre
buigt het niet,dan barst het wel.
Wat m'n ogen zien, proberen m'n handen te maken.
Mijn horizon aan het verbreden. En de motor ook. Een 1150 GSA erbij.
Gebruikersavatar
Yamahahahaha
Berichten: 931
Lid geworden op: 19 jun 2010, 22:25
Locatie: West-Friesland

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door Yamahahahaha »

dreester schreef:misschien je tank ondersteboven houden als je hem eraf hebt? vulopening lijkt me groot genoeg om laatste restje eruit te krijgen. :wink:

Andre
Brandende lucifer erin is ie meteen BRANDschoon. 8)

Ik snap het probleem ook niet zo, heb de tank al 20 keer van de motor afgehaald zonder problemen. (ook als de tank helemaal vol zat)
Maak niets drukloos, en de enige benzine die eruit loopt bij loskoppelen is de benzine die in het slangetje zit. Dat is miniem (paar mililiter).
Yamaha XJ700X `87 & BMW K75RT `96
mr Q
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 mei 2010, 15:18

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door mr Q »

Yamahahahaha schreef:
dreester schreef:misschien je tank ondersteboven houden als je hem eraf hebt? vulopening lijkt me groot genoeg om laatste restje eruit te krijgen. :wink:

Andre
Brandende lucifer erin is ie meteen BRANDschoon. 8)

Ik snap het probleem ook niet zo, heb de tank al 20 keer van de motor afgehaald zonder problemen. (ook als de tank helemaal vol zat)
Maak niets drukloos, en de enige benzine die eruit loopt bij loskoppelen is de benzine die in het slangetje zit. Dat is miniem (paar mililiter).

heej jammerhuppeldepup :evil:

dat je pas een K hebt wil niet zeggen dat een andere moet branden :twisted:
mijn tank heeft geen afsluitingen maar als daar de tank af moet is het ook even hevelen en een stukje oude slang, wat ik heb dichtgemaakt met kit, erop..
tankdop eraf schroeven als de tank rechtop staat tegen hek.
dan leeg schudden en een nachtje laten staan, is ie echt leeg :mrgreen:
na een K100rt uit 1985 nu een K75rt uit 1991
Gebruikersavatar
Yamahahahaha
Berichten: 931
Lid geworden op: 19 jun 2010, 22:25
Locatie: West-Friesland

Re: demontage tank en leidingen

Bericht door Yamahahahaha »

mr Q schreef: dat je pas een K hebt wil niet zeggen dat een andere moet branden :twisted:
mijn tank heeft geen afsluitingen maar als daar de tank af moet is het ook even hevelen en een stukje oude slang, wat ik heb dichtgemaakt met kit, erop..
tankdop eraf schroeven als de tank rechtop staat tegen hek.
dan leeg schudden en een nachtje laten staan, is ie echt leeg :mrgreen:
Bij de oudere modellen is de constructie van de pijpjes intern iets anders inderdaad. Maar leeg halen is dus simpel te doen door hevelen en het laatste restjes door om te keren.
Yamaha XJ700X `87 & BMW K75RT `96
Plaats reactie