Cardan vervangen
Moderators: teacher, bertmeijerink, stig
- nici
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:47
- Locatie: Baerums Verk/Noorwegen
Cardan vervangen
Eindelijk is de revisie-cardan van de Hobbyist binnen (samen met een doos andere spullen voor later....)
Vandaag maar begonnen met de demontage en natuurlijk het boutje van de snelheidsopnemer afgebroken... Nu heb ik een roestig stukje van 4-5 mm over. Had ik kunnen verwachten. Een van jullie dit ook overkomen? Tips?
De cardan is er lastig uit te krijgen. Ik zal wat meet kracht moeten zetten, maar dat is voor morgen. Nu de eindaandrijving schoonmaken en ontvetten en iets verzinnen om de rest van dat boutje eruit te krijgen.
De cardan zit er dus nog in, en als ik eraan draai heb ik een speling van 10-15 graden. Normaal?
Gegroet,
Nici
Vandaag maar begonnen met de demontage en natuurlijk het boutje van de snelheidsopnemer afgebroken... Nu heb ik een roestig stukje van 4-5 mm over. Had ik kunnen verwachten. Een van jullie dit ook overkomen? Tips?
De cardan is er lastig uit te krijgen. Ik zal wat meet kracht moeten zetten, maar dat is voor morgen. Nu de eindaandrijving schoonmaken en ontvetten en iets verzinnen om de rest van dat boutje eruit te krijgen.
De cardan zit er dus nog in, en als ik eraan draai heb ik een speling van 10-15 graden. Normaal?
Gegroet,
Nici
- nici
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:47
- Locatie: Baerums Verk/Noorwegen
De cardan is eruit. Heb ook even de swing-arm gedemonteerd zodat ik het manchet kon bekijken. Alles is netjes schoon, maar ik heb wel nog wat werk te doen. Hier de foto's.
De uitgaande as op de eindaandrijving is ook niet super. De tanden beginnen wat slijtage te vertonen en er zit een beetje speling op de as. Ik weet niet of het de moeite is aan deze klus te beginnen..
Natuurlijk moet ik dit afgebroken boutje vervangen. Wordt een ritje naar een werkplaats.
Hier is te zien dat de manchet is ingescheurd. Helaas. Weer even bellen met de Hobbyist voor een nieuwe. Kan ik gelijk een nieuw rubber voor de standaard bestellen, want die ben ik van de week verloren....
Hier is goed het verschil te zien tussen de revisie cardan van de Hobbyist en de oude. Dat was dus echt nodig.
Wordt waarschijnlijk een weekje met de auto...
Tips zijn van harte welkom!!
Groeten uit Noorwegen,
Nici
De uitgaande as op de eindaandrijving is ook niet super. De tanden beginnen wat slijtage te vertonen en er zit een beetje speling op de as. Ik weet niet of het de moeite is aan deze klus te beginnen..
Natuurlijk moet ik dit afgebroken boutje vervangen. Wordt een ritje naar een werkplaats.
Hier is te zien dat de manchet is ingescheurd. Helaas. Weer even bellen met de Hobbyist voor een nieuwe. Kan ik gelijk een nieuw rubber voor de standaard bestellen, want die ben ik van de week verloren....
Hier is goed het verschil te zien tussen de revisie cardan van de Hobbyist en de oude. Dat was dus echt nodig.
Wordt waarschijnlijk een weekje met de auto...
Tips zijn van harte welkom!!
Groeten uit Noorwegen,
Nici
- bertmeijerink
- Site Admin
- Berichten: 3677
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57
- nici
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:47
- Locatie: Baerums Verk/Noorwegen
Bert,
Ach, zo vervelden is het niet. Waar ik werk hebben ze een goede werkplaats en zijn ze erg behulpzaam. Kost me wel een flesje wijn of zo, maar dat is natuurlijk niet zo erg. Beter dan met een black & decker etc. zitten modderen.
We boren het inderdaad uit en zetter er een nieuwe draad in met een draadeind. Dan een busje met een moertje erop om de opnemer vast te zetten. Scheelt veel ellende de volgende keer. Als het klaar is kom ik weer met foto's.
Je mag de foto's natuurlijk gewoon gebruiken op je eigen site. Roep maar en ik e-mail je de foto's zonder onderschrift.
Hobbyist heeft nog niet gereageerd op mijn aanvraag voor een nieuw manchet, maar ik kan de scheurtjes natuurlijk ook plakken (als een binnen band).
Groeten,
Nici
Ach, zo vervelden is het niet. Waar ik werk hebben ze een goede werkplaats en zijn ze erg behulpzaam. Kost me wel een flesje wijn of zo, maar dat is natuurlijk niet zo erg. Beter dan met een black & decker etc. zitten modderen.
We boren het inderdaad uit en zetter er een nieuwe draad in met een draadeind. Dan een busje met een moertje erop om de opnemer vast te zetten. Scheelt veel ellende de volgende keer. Als het klaar is kom ik weer met foto's.
Je mag de foto's natuurlijk gewoon gebruiken op je eigen site. Roep maar en ik e-mail je de foto's zonder onderschrift.
Hobbyist heeft nog niet gereageerd op mijn aanvraag voor een nieuw manchet, maar ik kan de scheurtjes natuurlijk ook plakken (als een binnen band).
Groeten,
Nici
- bertmeijerink
- Site Admin
- Berichten: 3677
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57
- nici
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:47
- Locatie: Baerums Verk/Noorwegen
Noorwegen is lastig en vreselijk duur. Ik zelf ben technish inkoper bij Aker Kvaerner en ben aardig bekend met de Noorse inkoop/verkoop attitude.
Een woord: Vreselijk.
Autobedrijven rekenen 70% - 100% meer dan in Zweden, Denemarken en Nederland. De service van de auto doe ik bij voorkeur in Nederland, tijdens de vacantie of zo. Anders in Zweden.
De onderdelen voor de BMW (die onderhoud ik zelf) koop in bij voorkeur bij De Hobbyist, behalve de banden, die zijn hier, vreemd genoeg, niet veel duurder dan in NL.
Laatst onderdelen besteld voor het vervangen van de distributieketting, bougies, olie, revisie cardan, alle filters, etc. en bij m'n moeder in Dordrecht af laten leveren. Twee weken geleden was ik op reis voor m'n werk en heb ik de spullen opgehaald. Zo gaat dat.
Hier in de omgeving van Oslo is maar 1 BMW dealer: VRESELIJK duur, vervelend en langzaam. Ze hadden b.v. geen zin in het vervangen van de distributie ketting, gewoonweg een mega duur voorstel gekregen. Ze vonden het eigenlijk maar vreemd dat ik niet een nieuwe fiets wilde hebben.... gare gasten daar.
Dus, zolang ik geen betere oplossing vind, blijf ik De Hobbyist gebruiken...maar, misschien moet ik zelf maar wat beginnen...
Nici
Een woord: Vreselijk.
Autobedrijven rekenen 70% - 100% meer dan in Zweden, Denemarken en Nederland. De service van de auto doe ik bij voorkeur in Nederland, tijdens de vacantie of zo. Anders in Zweden.
De onderdelen voor de BMW (die onderhoud ik zelf) koop in bij voorkeur bij De Hobbyist, behalve de banden, die zijn hier, vreemd genoeg, niet veel duurder dan in NL.
Laatst onderdelen besteld voor het vervangen van de distributieketting, bougies, olie, revisie cardan, alle filters, etc. en bij m'n moeder in Dordrecht af laten leveren. Twee weken geleden was ik op reis voor m'n werk en heb ik de spullen opgehaald. Zo gaat dat.
Hier in de omgeving van Oslo is maar 1 BMW dealer: VRESELIJK duur, vervelend en langzaam. Ze hadden b.v. geen zin in het vervangen van de distributie ketting, gewoonweg een mega duur voorstel gekregen. Ze vonden het eigenlijk maar vreemd dat ik niet een nieuwe fiets wilde hebben.... gare gasten daar.
Dus, zolang ik geen betere oplossing vind, blijf ik De Hobbyist gebruiken...maar, misschien moet ik zelf maar wat beginnen...
Nici
- nici
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:47
- Locatie: Baerums Verk/Noorwegen
Alles zit weer in elkaar.
Belangrijke, tijdbesparende tip:
Zet de circlip ring voor het rubber manchet (tussen de bak en de swingarm) op z'n plaats voor de proefrit. Gelukkig zag ik 'm op tijd in m'n bakje liggen. Helaas weer alles demonteren....
Het rubber van de standaard heb ik maar rerepareerd. Met een dremeltje een kamertje gefreesd en daar rvs boutjes ingedrukt. Moertje met lock-tite moet het spul maar op z'n plek houden.
Tot zover de klus met mijn cardan.
De volgende klus: vervangen distributieketting De spulletjes liggen al klaar, maar 't zal wel tot na de vacantie worden voordat ik er aan begin.
Groeten,
Nici
Belangrijke, tijdbesparende tip:
Zet de circlip ring voor het rubber manchet (tussen de bak en de swingarm) op z'n plaats voor de proefrit. Gelukkig zag ik 'm op tijd in m'n bakje liggen. Helaas weer alles demonteren....
Het rubber van de standaard heb ik maar rerepareerd. Met een dremeltje een kamertje gefreesd en daar rvs boutjes ingedrukt. Moertje met lock-tite moet het spul maar op z'n plek houden.
Tot zover de klus met mijn cardan.
De volgende klus: vervangen distributieketting De spulletjes liggen al klaar, maar 't zal wel tot na de vacantie worden voordat ik er aan begin.
Groeten,
Nici
- RV
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 16:39
- Locatie: Zoetermeer
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 jul 2006, 17:00
Mooie klus jo!
IK ben nu ook mijn cardan aan het reviseren maar, ik kan er tweedehands een kopen en ik vroeg mij af wat heb je voor die cardan moeten betalen bij de hobbist? (de as) ik kan nu een gebruikte kopen voor 70 euro maar, als ae een nieuwe hebben voor die centen dan heb ik dat liever.......
gr. Ewald
IK ben nu ook mijn cardan aan het reviseren maar, ik kan er tweedehands een kopen en ik vroeg mij af wat heb je voor die cardan moeten betalen bij de hobbist? (de as) ik kan nu een gebruikte kopen voor 70 euro maar, als ae een nieuwe hebben voor die centen dan heb ik dat liever.......
gr. Ewald
- Erik
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 12 jul 2006, 21:36
- Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is
ter leringhe ende vermaeck
mijn motor gekocht in 2002 met ingevuld Serviceheft en ruim 40.000 km op de teller. Eerste spline lube van de cardanaanrijving in 2003 op ca 55.000 km. Door gebrek aan ervaring geen goed beeld van de staat van de spievertandingen.
Vorig jaar bij 74.000 opnieuw gestaburagst. De vertandingen vond ik niet jofel: haaietandachtig
Toen Hans <Two-Stroke> en ik drie weken terug met mijn koppeling bezig waren stonden de cardanvertandingen weer droog, ze waren in zorgelijke conditie (84 dkm).
Op dat logische moment konden we de cardanas niet inruilen voor een gereviseerde doordat het inruilsysteem van de Hobbyist bij cardanassen niet meer opgaat. Je eigen as kan je wel laten reviseren.
Direct na hun vakantie kon ik de cardanas afgeven èn aan het eind van de middag gereviseerd ophalen.........
Dat was gisteren tenminste de bedoeling. Na een half uurtje werd ik al gebeld dat de cardanas reddeloos verloren was doordat tijdens de bewerking een barst in de binnenbuis was ontstaan. Volgens Johan van de Hobbyist moet de buis door de slijtage een behoorlijke tik hebben gehad...
De foto toont de barst waar de binnenbuis is doorgeslepen om daar een nieuw spiestuk op te lassen.
[Gelukkig had ik inmiddels een complete aandrijflijn met 27.000 km op de kop getikt en gemonteerd. Revisie van de oude as was bedoeld als reserve omdat er meer K's in de familie/aanhang rijden]
P.S. de foto's die Nici bij dit topic had staan waren heel leerzaam. Bedankt
Vorig jaar bij 74.000 opnieuw gestaburagst. De vertandingen vond ik niet jofel: haaietandachtig
Toen Hans <Two-Stroke> en ik drie weken terug met mijn koppeling bezig waren stonden de cardanvertandingen weer droog, ze waren in zorgelijke conditie (84 dkm).
Op dat logische moment konden we de cardanas niet inruilen voor een gereviseerde doordat het inruilsysteem van de Hobbyist bij cardanassen niet meer opgaat. Je eigen as kan je wel laten reviseren.
Direct na hun vakantie kon ik de cardanas afgeven èn aan het eind van de middag gereviseerd ophalen.........
Dat was gisteren tenminste de bedoeling. Na een half uurtje werd ik al gebeld dat de cardanas reddeloos verloren was doordat tijdens de bewerking een barst in de binnenbuis was ontstaan. Volgens Johan van de Hobbyist moet de buis door de slijtage een behoorlijke tik hebben gehad...
De foto toont de barst waar de binnenbuis is doorgeslepen om daar een nieuw spiestuk op te lassen.
[Gelukkig had ik inmiddels een complete aandrijflijn met 27.000 km op de kop getikt en gemonteerd. Revisie van de oude as was bedoeld als reserve omdat er meer K's in de familie/aanhang rijden]
P.S. de foto's die Nici bij dit topic had staan waren heel leerzaam. Bedankt
groeten
Erik
K75RT (2002-2015), K1100LT (2015-2017), K75/2 (2002-) met Garmin StreetPilot 2820 en Cardo SRC in een Schuberth C3 PRO
Erik
K75RT (2002-2015), K1100LT (2015-2017), K75/2 (2002-) met Garmin StreetPilot 2820 en Cardo SRC in een Schuberth C3 PRO
- Nespico
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 18:41
- Locatie: N-Scharwoude
Mijn cardan is maandag overleden . Zomaar, na 83 dkm. K staat nu bij de dealer en een nieuwe cardan kost 430 euro. Daar komt nog arbeidsloon bij. Heb maar niet gevraagd of de 430 euro incl. of exl. btw is... Krijg ik een cardan van titanium of platina ofzo voor dat geld??nici schreef: De cardan was EUR 79,83 ex btw.
Let wel dat je aangeeft welke motorfiets je hebt (bouw jaar etc, het zal wel een BMW zijn ).
K100RS 16V '92 en een BMW R 1200 GS Adventure 2008
- Beemer
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 13 jul 2006, 10:35
- Locatie: omg. Utrecht
Tuurlijk is het beroerd veel geld, maar reken eens uit wat een aantal kettingsets inmiddels gekost zouden hebben?!Mijn cardan is maandag overleden . Zomaar, na 83 dkm. K staat nu bij de dealer en een nieuwe cardan kost 430 euro. Daar komt nog arbeidsloon bij. Heb maar niet gevraagd of de 430 euro incl. of exl. btw is... Krijg ik een cardan van titanium of platina ofzo voor dat geld??
Misschien een 'dooddoener', maar ik probeer je alleen een beetje 'op-te-peppen'
Je hebt gewoon echt pech, dat je cardan met zo weinig km's is overleden
- bertmeijerink
- Site Admin
- Berichten: 3677
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 22:57